fredag 13 november 2009
Det aktuella hvb-hemmet bemöter kritiken
"Det aktuella hvb-hemmet" har det "hett om öronen" just nu!
Denna veckas blogg får handla om hur ledningen bemöter kritiken från Länsstyrelsen. Läs och begrunda:
"Synpunkter med anledning av Länsstyrelsens beslut:
Länsstyrelsen riktar i sitt beslut daterat 2009-10-29 allvarlig kritik mot "Det aktuella hvb-hemmet" för att det i verksamheten har förekommit tvångs- och
begränsningsåtgärder. Nedan bemöter verksamhetschefen denna kritk.
xx den 5 november 2009
Vi vill med dessa rader ge uttryck för att vi självklart har förståelse för att tillsynsmyndigheten bedömer verksamheten efter vad lagen säger och tar den kritik som riktats mot verksamheten på största allvar. Xx vet att pojkar och flickor enligt grundlag är skyddade mot frihetsbegränsningar, vi vet självklart också att insatser enligt SoL och LSS är frivilliga och att tvångs- och begränsningsåtgärder endast kan vidtas i nödsituationer. Detta är helt klart och på inget sätt ifrågasatt av oss. Vi vet också att det finns situationer där personalens agerande med rätta har ifrågasatts. Några av dessa händelser finns beskrivna i de första utredningar som delgavs Länsstyrelsen i juni. x vill poängtera att arbetsrättliga åtgärder alltid vidtas om personal handlar felaktigt eller bedöms olämpliga för verksamheten.
Vi har även följt Länsstyrelsens anvisningar om att barn som frekvent förorsakar situationer där tvångs- och begränsningsåtgärder måste användas, skall skrivas ut. Inte heller när det gäller personalens kompetens har vi någon annan uppfattning än tillsynsmyndigheten. Kompetensutvecklingsinsatser har genomförts och mer insatser är planerade.
Vår reaktion på den allvarliga kritiken handlar således inte om att vi inte vet vad som gäller. Det vi vill belysa är den fråga vi under året lyft med både Länsstyrelsen och Socialstyrelsen, nämligen att vi uppfattar att det idag finns en diskrepans mellan aktuell lagstiftning och den verklighet som vi och andra behandlingshem befinner oss i. Hur ska en verksamhet för barn/ungdomar med social och psykiatrisk problematik samt relationsstörningar egentligen bedrivas om inga som helst åtgärder får vidtas mot den enskildes vilja. Är det OK att hindra någon i något läge, kan vi med handen på ett barns arm ta med oss barnet till det egna rummet för att lugna ner situationen, kan vi hindra någon att äta tredubbla portioner eller hur ska vi agera när en elvaåring gör en blixtvändning och springer ut i snön utan strumpor och skor? Får vi i huvudtaget ingripa i förebyggande syfte genom att ta med oss barnet från en situation som "vi vet" kan leda till ett utbrott? Vi vet att när dessa barn blir tonåringar och hormonerna lever sitt eget liv medan den känslomässiga utvecklingen ligger på en betydligt lägre nivå är det begripligt att aggressionsutbrott förekommer. Dessa utbrott kan vara frekventa under en period och sedan upphöra. Vi vet också att biverkningar av en medicinering kan vara aggressivitet.
Vi har upprepade gånger bett om råd och stöd i hur vi rent faktiskt ska handla när barn/unga ibland får svåra och destruktiva aggressionsutbrott eller beter sig på ett sätt där de riskerar att skada sig själv eller andra. De barn vi pratar om behöver inte vara våldsbenägna, snarare förvirrade, frustrerade och ångestfyllda över en situation de i vissa lägen inte kan bemästra. Vi arbetar i vissa fall med barn/ungdomar som har svårigheter att uttrycka vad de känner, svåra känslor och ibland ångest som inte kan inte uttryckas med ord. Detta kan bidra till aggressivitet och utåtagerande beteende. Vårt uppdrag handlar i mycket om att lära dem att urskilja sina känslor och att uttrycka dessa på ett sätt som inte skadar de själva eller andra.
Vi vill poängtera att personalen i de allra flesta fall löser svåra situationer på ett utomordentligt sätt genom att lugna, avleda, kommunicera och trösta. Förebyggande arbete, anpassade metoder och ett professionellt bemötande är självklart grunden i det dagliga behandlingsarbetet.
Men ibland räcker inte detta, barn får utbrott och agerar utåt. Det är i dessa fall som personalen, för att undvika att barnet skadar sig själv eller andra, "hållit fast" eller i vissa fall "hållit nere" barnet på en säng eller i något fall på golvet . Oftast ingår slag eller sparkar eller föremål som kastats som en del av händelseförloppet.
För tiden maj till september 2009 har nio utredningar om begränsningsåtgärder lämnats till Länsstyrelsen. Om beslutet från Länsstyrelsen skall tolkas så att alla dessa ingripanden är att betrakta som "olagliga" begränsningsåtgärder är det givetvis nio ingripande för mycket. I merparten av dessa är det dock Xx:s uppfattning att personalen handlat adekvat för att hindra att barnet själv, något annat barn eller personalen kommit till skada. I beslutet från Länsstyrelsen ges ingen vägledning om vi handlat rätt i vissa fall och i vissa fall inte. Vi vet således inte om det är dessa senaste utredningar eller händelser för tiden juni-08 till april-09 som kritiken avser.
Vi hävdar att de senaste utredningarna visar att det med hänsyn till händelseförloppen varit motiverat med någon form av "hållande" av barnet. Detta innebär inte att vi anser att nödrätt skall ligga till grund för rutinmässiga ingripande eller utgöra en del av behandlingsinnehållet. Vårt ställningstagande i dessa fall har utgått från att skydda aktuellt barn, andra barn och den personal vi enligt arbetsmiljölagstiftning har ett ansvar för.
Enligt socialstyrelsen och länsstyrelsen kan vi hålla i ett barn max två gånger, därefter skall barnet skrivas ut. Vi har i dessa fall haft kvar barn, då socialtjänsten bett oss om detta, tills en annan lösning ordnats. Vårt ställningstagande har haft sin grund i den relation vi byggt till barnen och vi har därför bedömt att det varit bättre för barnen att vara på Xx tills den nya lösningen är klar. Under dessa perioder har fler aggressiva/hotfulla situationer förekommit, vilket kan vara förståeligt med tanke på osäkerheten i dessa barns situation. Budskapet från tillsynsmyndigheten är att vi inte skall agera socialtjänst i dessa fall. Vi förstår budskapet men vi undrar samtidigt var barnets bästa kommer in och vilka etiska ställningstagande som ligger till grund för ett sådant budskap.
Vid vårt besök hos Socialstyrelsen i september 2009, upplevde vi en bra dialog kring dessa frågor. Socialstyrelsen var tydligt i sitt budskap att när de gör tillsyn är det enbart efterlevnad av lag, förordning och föreskrift de fokuserar på. De nämnde dock att ett samtal har påbörjats utifrån den verklighet som råder idag för aktuell målgrupp och för den personal som finns i verksamheten. Detta är glädjande och inger hopp även om vi vet att dessa samtal kommer att ta lång tid. Det vi nu önskar är att Socialstyrelsen aktivt verkar för att dessa svåra frågor blir belysta genom forskning och metodutveckling.
Vi anser avslutningsvis att kritiken är onyanserad och inte ger en korrekt bild av Xx:x verksamhet. Vår bestämda uppfattning är att barn och ungdomars behov av trygghet och säkerhet tillgodoses i verksamheten. Vi vet också att ett antal ungdomar, som nu är utskrivna, tackar oss och menar att deras tid på Xx var "den bästa". De tackar för att vi i svåra situationer vågade stå kvar och i vissa fall sätta stopp för deras utbrott. Vår ambition är att oförtrutet fortsätta det intensiva utvecklings- och kvalitetsarbete som påbörjats och kommer göra allt som står i vår makt att bibehålla det förtroende som så många redan visar oss.
Källa: http://www.dormsjoskolan.com/863.php
Etiketter:
"behandlingshem får kritik",
Dormsjöskolan,
hvb-hem,
Länsstyrelsen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bra skrivit ! Äntligen ett svar från nuvarande ansvariga på Dormsjöskolan. Säger:
SvaraRaderaJoan Rudholm-Eriksson
dotter, til Ragnar Rudholm, min far, och Grace Rudholm-Sundin, min mor, som tillsamman med några andra startade Dormsjöskolan, 1958.
Din Far samt Grace va inte alls gudasnälla kan jag säga inte heller Sture Nord som va husfar på Vågen Hela byken på Dormsjö va en liga av misshandlande svin som verkade njuta av att ge spö.....minns en speciellt en Knistoft de Sparengo en rysskosakson som njöt av att ge spö till era klienter
SvaraRaderafy fasen va jag led av vara på Dormsjö
På åttiotalet fick man inte överhuvudtaget lyssna på musik för personalen ansåg dte var skadligt för de med då Mbd/autism,man fick lägag sig åtat fast man var 13-18år,vi for till fjällen personalen lät oss lägga oss åtat personalen festade däremot och skrattade,personalens egna barn fick ha roligt leva ut sin ungdom,men inte vi för vi hade funktionshinder,i mig finns en sorg som inte försvinner,någonsin,så kom i håg en dålig barndom/ungdom påverkar en
Raderasedan så finns många med nfp som hatar beröring,hatar de som tror de hela tiden vet.Önskar dessa hem försvinner
SvaraRaderaJag gick på Dormsjöskolan från 1982 till 1990. Där trivdes jag inte. Man fick inte se teve, man fick ha serietidningar, man fick inte ha band spelare, man fick inte ha freestylgele, man fick inte ha tryck på tröjan och man fick inte käka godis på lördagar.
RaderaSen fick man bestraffningar på skolan.Man blev utan mat om man misskötte sig och råkade komma sent, man blev inlåst på rummet om man var lite vild eller om svarade emot personalerna, lärarna och personalerna slog eleverana, drog i håret, drog i örat och tog tag i elever och släpade iväg eleverna med våld som uppfostran. Jag minns våren 1988 april då när jag gömde mig i klssrummet då gav läraren mig en örfil rakt på ögat så jag blev röd och hon sa att hon skulle slå mig hårdare om det hände igen och det känner jag att det kan jag inte förlåta och är sur över fortfarande och hon behandlade mig orättvist. Sen var det en lärare som sa att han skulle slå igäl om jag sa att talet blev 100 i en mattelektion. En personal trykte upp mig in i väggen och tröck in tummen och pekfingret beggesidorna av kinderna så det gjorde ont och sa tyst! tyst!tyst! när jag blev upprörd för att en annan elev retade mig. Och sånt får inte förkomma på en skola att lärare använder våld mot elever, det är förbjudet lärare slår och använder våld mot elever. Det är dåligt att dormsjöskolan forstsätter att använda dem uppfostringsmetoden. Trots att det är förbjudet dem måste med det. Lärare får inte använda våld mot elever överhuvudtaget
Hej jag har läst det ni skrev om dormsjöskolan jag som nu skriver anonymt kan berätta att jag har faktiskt själv bott som elev på dormsjöskolan 1998 jag vet hur det var där jag har själv fått erfarit bestraffningar där av olika slag
RaderaDe som försvarar våld borde få sina barn omhändertagna,men antagligen är mina barn andras ungar,ni som förstört människor barndom/ungdom ni är riktiga avskum!
SvaraRaderaJag har själv gått på Dormsjö, tror det var ungefär 1989-1993. Minns inte exakt tid.
SvaraRaderaHar själv väldigt dålig erfarenhet av Dormsjö skolan. Dock gillade jag delar av Waldorf pedagogiken. Jag var både mobbad av personal och elever och blev misshandlad av elever.
Det fanns en manlig lärare vid namn Tor, som jobbade på Vågen, som lyssnade på mig och stöttade mig och hjälpte mig. Han var väldigt arg på personalen som bestraffade eleverna.
Tor var en av de få lärare värda att jobba inom Waldorf pedagogik.
När jag blev äldre, började jag få ett nytt perspektiv av Dormsjö och Waldorf
pedagogik och började.
a.) Personalen var obildade inom Waldorf,
eller, ibland fanatiska, att de blev
spirituellt blinda.
b.) Personalen blandade in sitt eget ego
i Waldorf pedagogiken.
c.) I många fall var de stereotypiska och
sadistiska kommunalkärringar. Som
inte borde ha någon hög position.
d.) Olämplig personal, som har seriösa
empatistörningar.
e.) Personal borde genomgå korrupt och
sadistisk utbildning, så de lär sig
hur man INTE skall behandla elever.
f.) Behandla elever som ni själva önskar
bli behandlad.
g.) Skapa en ny Waldorfskola, av de
lärare som hoppat av från Waldorf
skolan.
h.) Använd Waldorf pedagogiken som en
riktlinje (och INTE som en filosofi)
för att må bättre. Filosofier kan
lätt urarta i fanatism och i en sekt
mentalitet.
i.) Försök presentera vegetarisk kost, av
Japansk vegetarisk kost. Hari Krshna
käk och annan mat. Inte bara Waldorf
mat.
j.) Förklara för elever de tekniker som
används. Låt eleverna själva studera
konst, eller utveckla sina estetiska
talanger, esoteriska läror, Waldorf
pedagogik, direkt av Rudolf Steiner.
k.) Se på film och spela TV/Datorspel, på
fre-sön. Men endast äldre filmer, TV-
serier, TV/Datorspel och Indie spel,
men undvik den nya tidens film och
spel, då de är hjärntvättande. Försök
dock vara mer social och kreativ än
TV/Datorspel. Spela hellre bordsspel,
bordsrollspel och levande rollspel än
att spela TV/datorspel.