tisdag 28 juli 2009

Samarbete med "Stulen barndom".

Det ena börjar leda till det andra...
"Internatet" (NiCe Förlag) inleder samarbete med Föreningen "Stulen Barndom Stockholm"! Från och med nu kommer jag aktivt arbeta tillsammans med "Stulen Barndom" i frågor som rör utsatta barn och ungdomar som lyder under Socialtjänstlagen.
Detta känns väldigt positivt och jag ser det som en utmaning! Jag har nu möjlighet att bredda mitt arbete och att få arbeta tillsammans med människor som brinner för samma frågor som jag själv gör!
Vi kommer att utbyta kunskaper och kontakter och tillsammans jobba för en förändring och för att stötta människor som varit utsatta för övergrepp av olika slag. Jag jobbar redan varje dag med dessa frågor så det känns väldigt stimulerande att få "arbetskollegor". Tack Lars Waerner, ordförande för "Stulen barndom Stockholm" för att du tog kontakt med mig!
Samarbetet är ännu bara i inledningsskedet men jag har redan fått en viktig "uppgift" - nämligen att fundera över frågor runt nya socialtjänstlagen. Jag ska nämligen delta i ett möte i Stockholm den 25/8 på Socialstyrelsen. Det känns naturligtvis både hedrande och spännande. Jag kan självklart bara jobba utifrån min erfarenhet av det jag har sett och utifrån det jag skriver i min bok och ska man koppla den (boken) till socialtjänstlagen så finns det 3 viktiga punkter som jag tycker bör förbättras:
1) Högre krav på utbildning för dem som driver och arbetar på hvb-hem.
2) Förändrat/förbättrat tillsynsarbete från myndigheter.
3) Högre krav på extern utvärdering av våra hvb-hem.

Alltid en början... Men jag ska skriva ner fler funderingar och åsikter som jag kan ta upp. Måste ju verkligen passa på - en sån här chans att påverka får jag bara inte missa!! Om du som läser min blogg har fler förslag på viktiga frågor att ta upp får du gärna kontakta mig!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det är tanken på att jag, genom min bok, har sått ett frö som kan leda till en förändring som driver mig! Och lyckas jag bara hjälpa en enda människa som varit utsatt så är det värt varenda minut jag lägger ner på detta arbete!


Dagens citat: "Även en tusenmilafärd börjar med ett steg" Lao-tse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar