fredag 4 december 2009

Hallandshem kränker också barn!










http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=3265832

Tänk att bli kallad för "Idiot", "pundare" eller "jävla döskalle" av människor som ska ge dig trygghet!
Tänk att få böta 100 kr för att man inte har ställt skorna ihop när man har fullt upp att hålla ihop sig själv!
Tänk att få böta 100 kr för att man går in i köket och dricker vatten!
Tänk att få sin tvätt slängd i soptunnan för att man glömt att ta reda på den efter man har tvättat!
Tänk att få böta 100 kr för att du har tagit en frukt när magen sög!

En kille på Hallandshem berättar:
"Det kunde vara att skolan ringde och sa - nu har han tjuvrökt, inte gjort sina läxor eller misslyckats på provet. Så när han kom tillbaka blev han uppskickad på sitt rum. Inget käk, utan där fick han sitta utan någonting därinne."

Stefan Jönsson är både ägare och föreståndare på Hallandshem. Han känner inte igen den bestraffningskultur som tidigare personal och elever vittnat om. Däremot säger han att de har regler om att till exempel ställa upp skorna snyggt på hyllan, och om man gång på gång inte gör det uppnår man inte full veckopeng.
- Det är som att gå till ett jobb att gå här, man ska gå upp på morgonen, man ska sköta skolan och komma hem och sköta sina sysslor. Man ska klara en fritid ute utan några konstigheter, då har man en full veckopeng.

Man kan undra vad allt detta har med behandling att göra? Att få barn att "lyda", göra som de vuxna säger och uppfylla vuxnas förväntningar! Är det behandlingsarbete?

Vilken tur att jag inte är uppfostrad i en sådan miljö!! Jag hade inte haft en krona kvar av min veckopeng eftersom jag är hopplöst dålig på att ställa skorna snyggt och inte har jag särskilt bra ordning på skrivbordet heller!
En av killarna jag har kontakt med som har bott på Dormsjö berättade att personalen ofta inspekterade skrivbordet. Det skulle vara "ordning på skrivbordet". Han sa till mig: "Ordning på skrivbordet" är en tolkningsfråga! Vad är "ordning på skrivbordet" för dig? För mig? Ni har väl hört uttrycket: "Ett rörigt skrivbord tyder på ett rörigt huvud - vad tyder då ett tomt skrivbord på?"

Heder åt Peter Andersson-Pilz som har vågat träda fram som personal och berättat om missförhållandena på Hallandshem! Självklart har jag mailat honom - han har även fått min bok! Det finns ju många f d personal på olika hvb-hem som har saker att berätta men 99% av dem vill ju tyvärr vara anonyma. Jag har full förståelse för det, speciellt om man själv inte har adekvat utbildning. Man har ingenting att grunda sina påståenden på då. Om man inte har kunskap är det svårt att ifrågasätta!

Så här säger nu Länsstyrelsen angående kritiken (ni får klippa och klistra- det gick inte att länka. Det finns ett inslag där om ni klickar på "svtplay ungdomshemmet kontrolleras"):
http://svt.se/2.34007/1.1795109/ungdomshemmet_kontrolleras?lid=puff_1438034&lpos=bild

Det enda jag förstår av Länsstyrelsens uttalande är att de inte har en aning om vad som försiggår. Man kan bara förstå det om man har sett (och hört) det med egna ögon och öron. Jag FÖRSTÅR att Länsstyrelsen inte kan sätta sig in i vad som pågår. Hon pratar om att "regler och struktur och konsekvenser" är bra... men snälla du - du fattar inte!!! "Regler och struktur och konsekvenser" är inte det samma som psykisk och fysisk terror!

3 kommentarer:

  1. Undersök gärna innan du skriver. Ta reda på fakta, om inte annat bör du göra det nu.Vad för verksamhet bedriver Hallandshem? Vem är Peter Andersson-Piltz? Är han socionom? Vad blev resultatet av tillsynen? Det är inte ett dugg förvånande att du är lärare. Du skriver:" ...men snälla du - du fattar inte!!! "Regler och struktur och konsekvenser" är inte det samma som psykisk och fysisk terror!". Man undrar vem det är som inte fattar. Det är inte bara Radioprogrammet och den där Peter som gjort bort sig när man nu läser resultatet av tillsynen. Usch för sådana som du. Du har inget samhällsansvar alls och ändå tror du att det är det du just har. Skrattretande.

    SvaraRadera
  2. Hej ! tackar för dom fina orden och att ni har uppmärksammat mig . Jag är väldigt tacksam att det finns människor som tror på min och marcus berättelse . MVH Robin Freidlitz

    SvaraRadera
  3. jag är mamma till en av killarna som har bott på hallandshem han gjorde många hyss för att ej komma hem han trivdes kanon på hallandshem han tex kallade stefan jönsson för (pappa jönsson )han trivdes perfect till den dagen peter och torbjörn som har jobbat på hallandshem satte klona i min son tackar gud att det finns sådana som vill och kan och vågar stå för vem man är min son är idag placerad i en egen lgh men jag vet att han saknar jönsson

    SvaraRadera