torsdag 17 december 2009

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR! Liten sammanfattning och vad som komma skall!


Det är söndag. Ute ligger snön vit och i alla fönster brinner ljus. Det ser precis ut så som man vill att det ska se ut i juletid!
Internatets blogg tar julledigt! Jag ska njuta av en välförtjänt julledighet och "bara vara".
Jag kan sammanfatta år 2009 med ett ord - Händelserikt! Jag har fått kontakt med så många fantastiska personer genom mitt arbete! Tack alla, som på olika sätt har tagit kontakt med mig! Jag har varit på "Rädda Barnen", Socialstyrelsen och till och med på Regeringskansliet och jag kan konstatera att det verkligen finns en medvetenhet och en vilja till förändring!

Under senare delen av 2009 har boken Internatet varit underlag för en C-uppsats. SKTF:s Tidning "Social Qrage" som riktar sig till alla inom socialt arbete, kommer i sitt första nummer 2010 att skriva en ganska omfattande artikel om Internatet och ovan nämnda forskningsarbete.
Claudia, som läser etnologi på Högskolan och som är författare till uppsatsen, har verkligen gjort ett fantastiskt arbete. Jag är så imponerad! Utifrån en speciell analysmetod har hon besvarat frågor som t ex hur Dormsjöskolans grundläggande antroposofiska läkepedagogik och arbetsmetod KBT ser ut och hur de verkar i praktiken och om den praktiska tillämpningen har något samband med hur relationer kan ha verkat på skolan. Claudia har intervjuat 4 pojkar som varit placerade på Dormsjöskolan samt en mamma som haft sin son placerad där + 2 f d anställda (en av dem är jag själv). Hon har även gjort en observation på Dormsjöskolan i en av klasserna och haft ett kort samtal med lärarna där samt rektor. Forskningen är helt objektiv (som ju forskningar ska vara) och ger, enligt den speciella analysmetoden, svar på vilka faktorer som spelat roll för den speciella situation som rådde på Dormsjöskolan.
Jag tror att uppsatsen kan vara ett underlag för utvecklingsarbete - inte bara på Dormsjöskolan (i uppsatsen framkommer att ett visst utvecklingsarbete redan sker, vilket är mycket positivt) - utan även på andra institutioner. Uppsatsen skulle kunna vara en hjälp för att analysera förhållanden och relationer på en arbetsplats. Den skulle egentligen kunna användas på vilken arbetsplats som helst där det förekommer konflikter (vilket det väl gör på många arbetsplatser?)
Självklart ser jag fram emot att få läsa denna artikel som är skriven av Frilansjournalisten Torbjörn Uhlin från Kristianstad. SÅ håll ögonen öppna i januari/februari!
Jag vill önska alla som följer/läser min blogg God Jul och Gott nytt år!
Varma hälsningar Nina Cernold

1 kommentar:

  1. Det är synd om barnen där inne. Personalen benhandlar dem som skit, straffar dem för det minsta lilla. Dem använder övervåld mot barnen samt så har dem ingen kunskap om hur man hanterar barnen. Det ända dem kan är att använda övervåld mot barnen. Det finns ingen trygghet för barnen där inne. Personalen kör med maktmissbruk mot dessa barnen. Dem tror inte på barnen. Förstår inte mig på hur dem kan ha kvar dessa institutioner i Sverige .personalen har ingen koll på sig själva, dem säger olika saker om en del situationer som händer där inne. Har själv ett barn där just nu och jag är jätte orolig för honom. Dem knäcker barnen där inne så att barnen tappar sin självförtroende och mår psykisk och fysisk dåligt.

    SvaraRadera