torsdag 15 april 2010

Snart dags för reportaget i "Social Qrage"!

Igår blev jag påmind om att det snart är dags för reportaget i tidningen "Social Qrage", något jag ser fram emot. Reportaget kommer att publiceras den 2/6. Det var en fotograf som tog kontakt med mig och berättade att han ville fotografera mig för SKTF:s räkning.
Allt annat är klart inför publiceringen och det kommer att bli ett ganska stort reportage där man först berättar om min bok och Claudia Montecinos forskningsarbete om densamma men även Det aktuella hvb-hemmet har uttalat sig.
Min bok har ju fått en helt annan trovärdighet sedan Claudia gjorde sitt forskningsarbete om den: "Vägen mellan en pedagogik och arbetsmetod och dess omsättningar i praktiken". Syftet med studien var att "genom en diskursanalyls och ett dekonstruktivistiskt perspektiv beskriva och analysera Byskolans grundläggande antroposofiska läkepedagogik och arbetsmetod KBT. Att få en förståelse för hur dessa verkade i praktiken och belysa hur elever och personal föreställde sig och definierade varandra, och vilka positioner de intog genom detta. Hur elever och lärare upplevde vardagen, hur den strukturerades och hur arbetet organiserades på skolan. Hur eleverna strävade aktivit för att forma sin dagliga tillvaro. Slutligen hur lärare som tidigare har arbetat på skolan, samt före detta elever och nuvarande ledningspersonal väljer att framställa Byskolan idag, utifrån sin syn på skolans omdebatterade historia". Claudia har verkligen gjort ett bra arbete och hon har förhållit sig objektiv genom hela arbetet, vilket är bra både för mig och Det aktuella hvb-hemmet.

Jag ser naturligtvis väldigt mycket fram emot reportaget i Social qrage och ser det nog som det största som hänt sedan boken gavs ut. Det bästa är att detta reportage direkt träffar rätt målgrupp - de allra flesta som jobbar med socialt arbete i Sverige. Tidningen "Social Qrage" ligger nog i personalrummet på alla Socialkontor runt om i landet och även på alla högskolor som har socionomutbildning.
Jag ser själv min bok, tillsammans med Claudias forskningsarbete, som ett bra komplement i exempelvis socionomutbildningen och behandlingsassistentutbildningar. Jag tror det är ett utmärkt diskussionsunderlag när man kommer in på frågor som handlar om bemötande men även när det kommer till personalfrågor - vikten av att alla står på samma grund, har liknande utbildningar och framför allt - att all personal överhuvudtaget HAR genomgått en utbildning. Jag tror även att den kan vara användbar på befintliga arbetsplatser där personalen har olika syn på bemötande. Helt enkelt en bra utgång för diskussioner och analyser.

Jag hoppas verkligen att min bok, tillsammans med Claudias forskningsarbete kan verka som diskussionsunderlag i olika sammanhang för alla som, på ett eller annat sätt, jobbar med/kommer att jobba med våra utsatta barn. Det är en känslig fråga men den behöver lyftas upp till ytan!

Förra veckan fick jag ett samtal från en annan tidning. Förhoppningsvis blir det ytterligare ett tidningsreportage som träffar rätt målgrupp. Jag hoppas det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar