söndag 17 januari 2010


I februari kommer reportaget om min bok och Claudia Montecinos forskningsarbete i tidningen "Social Qrage".

Genom journalisten Torbjörn Uhlin har jag fått veta att reportaget är förhållandevis stort och att det kommer att bestå av tre "delar".
1. Socialstyrelsens uttalande angående deras granskning av landets hvb-hem med expertutlåtande.
2. Min berättelse utifrån boken.
3. Claudia Montecinos forskningsarbete om min bok.

Jag antar att största anledningen till att det fokuseras så pass mycket på detta ämne är att det kom fram så oerhört mycket angående missförhållanden på hvb-hem under förra året. Flera anställda vågade plötsligt avslöja bevittnade kränkningar. Ungdomar (som blivit vuxna) som har bott på hvb-hem vågade också träda fram med sina berättelser. Berättelser om att kränkningar och missförhållanden i allra högsta grad fortfarande förekommer - på 2000-talet!

Orsaken är, enligt min teori, att det rekryteras outbildad personal i syfte att "spara pengar" (även om man nu kanske börjar förstå att man biter sig själv i svansen). Det håller liksom inte längre... Man kan inte bedriva den här typen av verksamhet i vinssyfte - då får man byta bransch...

Men vem/vilka bär EGENTLIGEN ansvaret för det som varit (för nu börjar en förändring ske). Är det personalen på hvb-hemmen? Är det ledningen på hvb-hemmen? Är det kommunerna? Är det Socialstyrelsen? Är det Länsstyrelsen? Är det politikerna?
En sak är i alla fall säker - det är inte barnens/ungdomarnas fel men det är DE som har hamnat i kläm!

Jag vet att många barn som kommer från trasiga hemförhållanden ändå har haft det "bättre" på dessa hvb-hem än vad de kanske hade haft hemma - Men det hjälps inte - valet ska inte behöva stå mellan "pest och kolera"! Med tanke på vad kommunerna betalar för placeringarna ska de ha det skamligt bra och bli bemötta av professionella människor som kan sin sak. Det räcker inte att EN i personalen är utbildad - den riskerar ändå att bli kvävd av personer som tror sig veta bättre.
Jag vet att det finns eldsjälar och personer som inte är utbildade som gör ett kanonjobb men det räcker inte! Vi måste kräva 100% utbildad personal på våra hvb-hem!

Artikeln i Qrage är kanske ett litet frö till förändring... Socialstyrelsens utredning ytterligare ett, Rapports granskning av landets hvb-hem ännu ett, men viktigast är att alla som bevittnar eller själva blir utsatta för missförhållanden vågar berätta. Det är först då en förändring kan bli till...

1 kommentar:

  1. Hej jag undrar om du har varit insatt i hur det var 1978 när jag var omhändertagen och placerad på Nereby pojkhem mellan 1978-81 om du är intresserad så ska jag berätta för dej.

    SvaraRadera