fredag 4 mars 2011

Boken Internatet speglar dagens BO-rapport om kränkningar på hvb-hem.

Idag, Fredagen den 4/3 kan man läsa och höra om en ny rapport från Barnombudsmannen om hvb-hem. I rapporten framgår hur barn på hvb-hem kränks och blir fråntagna sina mänskliga rättigheter. Läs hela artikeln här!:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/straff-rutin-for-barnhemsbarn_5983271.svd

I min bok har jag beskrivit exakt detta som bl a SVD skriver om idag. En vän till mig ringde mig idag och ville "gratulera" - han tyckte att det som kommit fram i rapporten var precis som taget ur min bok "Internatet".
Jag beskriver i min bok hur jag personligen går till ledningen och säger att den behandling barnen utsätts för på det aktuella hvb-hemmet strider mot barnkonventionen - precis som barnombudsmannen Fredrik Malmberg säger idag.
Under min tid som anställd på det aktuella hemmet fick jag varje dag bevittna hur barn fick förtjäna poäng genom att "sköta sig", hur barn fick utföra sysslor, uppföra sig på "ett visst sätt" (som de vuxna bedömde om det var bra eller dåligt) annars blev de fråntagna intjänade "poäng". Barn blev förbjudna att åka hem till sina föräldrar, blev isolerade på rummet och fick utgångsförbud. Barn fick sina rum genomsökta, barn fick sin egen post öppnad och läst av personalen innan de ens själva visste att de hade fått personlig post, barn blev uppmuntrade av personalen att "skvallra" på sina kompisar. Jag bevittnade maktmissbruk och bestraffningar VARJE DAG!

Idag är jag stolt över min bok. Stolt över mig själv! Jag vågade och jag vann! Jag som vuxen vågade gå ut och berätta om något som är så känsligt att knappt ingen vågar ta orden i sin mun! Det tystas i det oändliga. Locket på! Inte prata! Sssshhhh! Men jag lyfte locket och jag står för vartenda ord som står skrivet i min bok! Jag är stolt över mig själv och över mitt civilkurage och det kommer jag alltid att vara!

2 kommentarer:

  1. Du ska vara stolt Nina!
    HVB-hemmen har förvarat barn och försvarat sig med fina ord utan innehåll.
    På ett av dessa hem, Roslagens elevhem, var det sådan missämja bland de vuxna att anställda och fackliga förtroendemän blev uppsagda. En tvist pågår nu i Attunda tingsrätt.
    Vad skapar det för trygghet hos barnen? Fortsätt att kämpa

    SvaraRadera
  2. Tack Anonym! Ja - det är otroligt... Det är förvånansvärt hur man har lyckats lura myndigheterna under så lång tid! Helt ofattbart! Men jag tycker det har hänt lite mer nu sedan Socialstyrelsen tog över kontrollen! Det kan ju bara bli bättre - knappast sämre, då ska det bli sämre än sämst....
    Tack för uppmuntran! Hälsningar Nina Cernold

    SvaraRadera