torsdag 7 mars 2013

Time-out-rum, inte en bestraffning?

Länk till internatet.org


Socialstyrelsen riktar kritik mot Oasens HVB-hem i Aneby för att man använder sig av metoder där det förekommer att barn och ungdomar förs undan med tvång och stängs in i det s k "Time-out-rummet".
Jag har precis läst rapporten i sin helhet och mycket kommer tillbaka från min tid på "det aktuella hvb-hemmet" där jag jobbade som lärare för ca 8 år sedan. Rapporten hade lika gärna kunnat gälla det hvb-hemmet. Likheten är slående!
Men det mest häpnandsväckande är egentligen inte att barnen släpas till ett "Time-out-rum" eller blir fasthållna på olika sätt - det här kanske låter väldigt konstigt,,, men det som gör mig mest upprörd är anledningen/anledningarna till varför de blir ivägsläpade eller fasthållna:
"Som framgår av exemplen från barnens journaler kan åtgärderna ha föranletts av att ett barn vägrar vara på sitt rum innan skolan, beter sig tramsigt i kön till maten, inte vill gå in på sitt rum för att ha "lugn stund" efter skolan eller vägrar duscha efter bråk med annan elev och tillsägelse av personal. Andra situationer kan vara att barnet använder ett hotfullt språk, spottar på personalen eller måttar sparkar  eller slag mot personalen."
"Verksamheten kan inte heller vid varje utagerande beteende hänvisa till nödvärn alternativt nödrätt då en proportionalitetsbedömning alltid måste ske. Kan den uppkomna situationen lösas på annat sätt, t ex genom att inte insistera på ett visst handlingsalternativ just då, ska så ske. Socialstyrelsens granskning ger en bild av att tvångsåtgärder i många fall används rutinmässigt. Det framgår vidare inte tydligt vad i nödrätten består i alla situationer. Tvångsåtgärderna föranleds återkommande av att barn i följer verksamhetens generella regler, t ex läggtider och s k "lugn stund" efter skolan. Av dokumentationen framkommer inte att andra alternativ prövats i tillräcklig grad eller att tvångsingripande undviks så långt som möjligt."
Varför är dessa barn placerade på hvb-hem? För att lära sig lyda och "rätta in sig i ledet", inte ifrågasätta beslut, inte ifrågasätta sina rättigheter? För att göra som vuxna säger "annars åker man på däng"? För att uppfostras i en diktatorisk anda? För att sättas på plats? Är det verkligen därför de blir placerade?
Jag har jobbat i skolan i många år. Varje dag tramsar barn i matkön, varje dag vägrar någon eller några att "göra som man säger", varje dag vägrar barn att duscha efter idrotten... 
Om skolan skulle straffa barn för att de har en egen vilja eller för att de vägrar äta upp mat eller för att tramsar i matkön eller för att de inte "lyder" så skulle vi behöva fylla vartenda litet utrymme i korridorerna med "Time-out-rum" och det skulle ändå behövas ett kölapp-system... 
Jag menar - what´s the big deal? Har inte placerade barn rätt till en egen vilja?
Det hände rätt ofta att barnen sa "fula ord" till personalen där jag jobbade (dock aldrig till mig vad jag kan minnas). Jag kan säga att 9 av 10 gånger hade jag full förståelse för att barnen kallade personalen för "jävla kärring", "idiot" och annat otrevligt! Det kanske låter konstigt att jag säger så men jag menar det! 9 av 10 gånger var det personalen som provocerade barnen till utbrott!! De gjorde "en big deal" av allt för att få barnen till utbrott eller aggressivt beteende och sedan få visa sin makt!
Allt handlar om kontroll och maktmissbruk, okunskap, inkompetens, rädsla för att barnen ska "ta över" och enkla lösningar. Det är upprörande, oförlåtligt, häpnadsväckande och totalt obegripligt att detta förekommer i Sverige på 2000-talet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar