lördag 19 september 2009

Alla barn har rätt till utbildade lärare!

"Alla barn har rätt till utbildade lärare"! Så lyder fackförbundens "slogan" och med all rätt! Självklart ska ALLA barn - oavsett ålder, kön, socialgrupp, hudfärg, etnisk tillhörighet, geografisk placering
o s v ha rätt till utbildade lärare!
Jag skulle vilja göra ett tillägg till denna slogan "Alla barn har rätt till utbildade lärare - speciellt våra mest utsatta barn som av olika anledningar hamnar på institutioner och som är i störst behov av spetskompetens"! Ja men, eller hur? Det är väl ingen konst att undervisa barn som har egen motor, som älskar skolan, som hungrar efter kunskap och som är motiverade och uppväxta i trygga hemförhållanden! Enligt mitt sätt att se det så är det inte så mycket utmaning i det! Den pedagogiska utmaningen är väl att undervisa de barn som INTE har egen motor, som INTE älskar skolan, som INTE hungrar efter kunskap och som INTE är motiverade och som INTE är uppväxta i trygga hemförhållanden! Att jobba med dessa barn är det svåraste som finns och det krävs såååå mycket av pedagogen - både tålamod, empati och KUNSKAP, KUNSKAP, KUNSKAP om dessa barn.


Jag satte nästan kaffet i halsen häromdagen då jag (efter ett tips) gick in på denna sida: http://grundskolan.skolvalet.com/ Välj "Län" och därefter "Kommun" (eftersom denna blogg handlar om en viss skola ska ni välja "Dalarna" och "Hedemora"). Läs och begrunda!! Men inte ens jag vågar tro att detta är sant!
0% utbildade lärare!! 0%!! Fatta o förstå!!
Har hemsidan "skolvalet" fått in fel uppgifter eller är det verkligen så att denna skola har 0% utbildade lärare!!?? Rätta mig (och hemsidan "Skolvalet.se") om jag/vi har fel! Det är dags att lägga papperen på bordet! Fram med examensbevis och betyg!

Om det nu är så som "Skolvalet.se" säger (Gud förbjude) så kan vi lika gärna ändra vår slogan: "Alla barn har rätt till utbildade lärare utom våra mest utsatta barn som av olika anledningar hamnar på institutioner och som är i störst behov av spetskompetens - där kan vi sätta in "kreti och pleti"!

Lika bra att lägga ner utbildningsväsendet och tillsätta rörmokare på våra kirurgavdelningar, revisorer i räddningstjänsten och varför inte arkitekter i polisväsendet!?
Ja, jag vet att jag är ironisk men jag blir såååååå TRÖTT och så FÖRBANNAD att jag är färdig att lösas upp i atomer!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar