torsdag 10 september 2009

Internatet och etnologi

Jag är stolt! Min bok ska bli underlag för en C-uppsats i etnologi. Etnologi kan enkelt förklaras så här: "vetenskapen om hur individer och sociala grupper i samhället fungerar, förändras och utvecklas samt hur olika kulturmönster skapas. Etnologin förklarar människan som en kulturell varelse och försöker därefter förklara dess beteende."
Och visst finns det intressanta delar i min bok som handlar om människors agerande och förhållanden till varandra. Mänskligheten är inte alltid lätt att förstå sig på och hur kan man förklara att människor på en arbetsplats samspelar trots att många av dem vet att det som händer inte är rätt!! Vad är det som gör att vi människor väljer att blunda inför det som händer om det så går ut över oskyldiga individer. Är det verkligen så att en kultur kan sätta sig så starkt i väggarna att den är omöjlig att putsa bort?
"Så här har vi alltid gjort!" och Gud nåde den som kommer utifrån och vågar ifrågasätta vårt sätt att arbeta! Vi har drivit den här verksamheten i 100 år och vi vet vad som är bäst! Kom inte här och tro att du är nåt!! Anpassa dig till våra arbetsmetoder annars har du ingenting här att göra!


Hur starka krafter krävs det för att förändra? Och vad handlar det om i grund och botten? Lojalitet? Rädsla? Makt? Kunskapsförakt?

Du etnologi-student som råkade få min bok i händerna - Jag känner mig verkligen hedrad att du vill använda min bok till din C-uppsats och jag tror att ditt examensarbete verkligen blir någonting att bita i!
Du var så tacksam mot mig att jag ville "ställa upp". Vaddå ställa upp? Jag tycker det är du som "ställer upp" på mig! Du hjälper ju mig att dra ytterligare ett strå till stacken för att jobba för en förändring... att sprida "ringar på vattnet"! Du hjälper ju mig att sprida budskapet att människors agerande och samspel faktiskt kan leda till fruktansvärda konsekvenser! Så tack snälla du för att DU "ställer upp"! Jag ser verkligen fram emot det här!

På tisdag bär det iväg till Stockholm! Schema:
10.00 Möte med "Rädda Barnen" för att diskutera eventuellt samarbete
11.30 Lunchmöte med etnologi-studenten
14.30 Möte med f d placerade ungdomar som vill delge mig och andra sina berättelser

Det ena leder till det andra.... Ringar på vattnet....
Jag är stolt och lycklig!

Dagens ordspråk:
"Om livet har skapat en människa så har det en uppgift åt henne" Fritt efter Lao-tse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar