torsdag 15 oktober 2009

Heja Rapport!

Ni följer väl Rapports granskning av landets hvb-hem? De kommer att ta upp detta både i nyhetssändningarna (19.30) och på hemsidan. Om någon undrar om jag tycker det är intressant så är svaret YES! Förvånad?
Jag skulle kunna ta upp hur mycket som helst om Rapports arbete här i min blogg men ni kan själva gå och läsa på SVT:s hemsida.

Ja- jag är kritisk. Jag har fått alltför många mail och samtal från ungdomar/barn/föräldrar som varit utsatta. Men till och med jag är medveten om att det FINNS bra hvb-hem och att det FINNS personal som är bra med barnen - all respekt för er som varit på ställen där ni fått hjälp men det är alltför många hvb-hem som drivs i vinstsyfte vilket resulterar i att man anställer personal utan utbildning! Där viker jag inte en tum! Hujedamej vilka pengar det är i den här businessen!!

Satt ikväll och läste om ett hvb-hem som fått kritik från Länsstyrelsen. Här är ett exempel som skulle kunna vara taget från det aktuella hvb-hemmet där jag jobbade:

Bondebyholm HVB, Örebro län
I juni 2008 riktade Länsstyrelsen i Örebro allvarlig kritik mot Bondebyholm HVB i Nora för att ledningen beslutat om bestraffningsåtgärder utan stöd i lagen. Bland annat begränsades de inskrivna ungdomarnas umgänge, telefonkontakter med anhöriga och socialtjänst samt fritidsaktiviteter. Privata mobiltelefoner hade tagits i förvar och vid ett tillfälle hade samtliga ungdomar fått utegångsförbud, så kallad kollektiv bestraffning. Besluten om begräsningarna hade inte dokumenterats i journalerna, och placerande socialnämnd och vårdnadshavare hade varken deltagit i eller fått information om besluten.


Hu! Rysningar! Den här typen av bestraffningar förekommer TYVÄRR på många hvb-hem runt om i landet!

Tack Rapport för att ni gör den här granskningen! Jag tycker absolut att denna fråga förtjänar mer uppmärksamhet än vad den får. Det angår oss alla!! Att förfasas över "dagens ungdom" och det oprovocerade våldet hjälper knappast. Vi måste hitta orsakerna! Och här har vi med största sannolikhet EN av orsakerna att vårt samhälle ser ut som det gör! För hur ska man någonsin kunna fungera normalt efter att ha varit utsatt för hemsnickrade behandlingsmetoder som går ut på lydnad, psykisk och fysisk bestraffning, hån, ironi och nedvärderande kommentarer från vuxna?

Go Rapport!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar