torsdag 29 oktober 2009

En hyllning till Nanne Grönvall!


Ikväll satt jag och tittade på "Rosa-bandet-galan". Självklart sms:ade jag ett litet bidrag...
Jaha, och vad har detta med min bok och mitt arbete att göra? Jo, det ska jag berätta! För där i rutan satt fantastiska Nanne Grönwall (som själv drabbats av bröstcancer)! Jaha.... och? tänker ni säkert nu.
En morgon när jag tittade på TV4 nyhetsmorgon var Nanne Grönvall med. Hon berättade dels om sin bröstcancer men hon berättade även att hon driver en stiftelse som jobbar med utsatta barn. Hon har jobbat mycket mot Estland och gjort fantastiska insatser där men hon jobbar även aktivt för utsatta barn som är/har varit placerade på institutioner i Sverige. Hon pratade så klokt om bemötande och vad dessa barn behöver. Jag kunde inte låta bli - jag skickade min bok till henne. Ett halvår senare ringde telefonen "Hej, det här är Nanne Grönvall!" Jag har nog aldrig blivit så överraskad (och så glad) över ett samtal varken förr eller senare! Nanne ringde för att tacka för boken. Hon hade sträckläst den sa´hon "Jag tänkte bara bläddra i den när jag gick och la mig men jag kunde inte sluta läsa och i morse vaknade jag med en stor klump i magen". Jag och Nanne har haft en hel del kontakt efter det samtalet och jag har till och med haft den stora äran att träffa henne. Bildbevis:

Nanne gör ett fantastiskt jobb - både med sitt arbete i Estland, arbetet med "min stora dag" och barn-kollon som stiftelsen arrangerar! Hon är en person med ett STORT hjärta.
Läs mer på Stiftelsens hemsida: http://nannestiftelsen.se/ny.htm
Nanne - du är en fantastisk person och jag beundrar dig för det arbete du gör! Jag är övertygad om att ditt arbete kommer att bära frukt och leda till förändringar!
Tack för att du finns!

En annan koppling till min bok och mitt arbete fick jag också från ett uttalande från Hasse Aaro (i samband med insamlingen till Bröstcancerforskning): "Det krävs kunskap och kunskap kostar!"
Den kopplingen får ni lista ut själva!:)

För övrigt förbereder jag frågor inför mitt besök i Regeringskansliet på tisdag. Har ni något ni vill att jag ska hälsa?:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar