tisdag 12 maj 2009

Det är de vuxnas ansvar!


Behandlingshemmet Carl Bobergsgården

Nämän - nu är det dags igen! Har Sverige drabbats av något slags virus? (svininfluensan - släng dig i väggen!)? Ännu ett behandlingshem har fått allvarlig kritik och måste stänga:
http://svtplay.se/v/1548949/smalandsnytt/annu_ett_behandlingshem_far_kritik?sb,k103340,4,f,103340
(Förlåt om det inte blev en länk - ni får kopiera och klistra in...)
Man hade placerat denna flicka tillsammans med sex (6!) stycken pojkar där den äldsta var 19 år! Que? Det blev bråk med killarna och hon försvann men personalen trodde att hon skulle komma tillbaka när hon blev hungrig...
Vid granskningen tittar man nu på flera olika incidenter som hänt den senaste tiden där behandlingshemmet fått allvarlig kritik... Det borde kanske ha stängts för länge sen? Det har också framkommit att det var brist på kompetent personal på det aktuella hvb-hemmet. Vad förvånad jag blir!!!.... NOT!!
I ett uttalande säger Föreståndaren Curt-Rune Roos att "Hon hade lite problem med vuxenvärlden":
http://svtplay.se/v/1550823/smalandsnytt/svart_att_veta_hur_ungdomar_mar?sb,k103340,3,f,103340

Jag kan inte låta bli att ställa frågan: Är det kanske vi vuxna som har problem med ungdomsvärlden?? Vi tar ju inte ansvar!! Våra myndigheter tar inte ansvar!! Tänk att vi vuxna alltid har förfasat oss över "Dagens ungdom". "De tar inte ansvar, de sköter sig inte, de bara slåss, de slår sönder saker bla bla..." Ja men VARFÖR gör de det??? När ska vi vuxna lära oss att vi måste tänka utifrån barnens/ungdomarnas perspektiv?? För det kan väl inte BARA vara deras fel? Vilka krav ställer vi på våra barn/ungdomar? Hur mycket tid ägnar vi åt dem? Hela vårt samhälle handlar bara om vad vi vuxna vill och tycker! Ja men - ut ur stugorna!! Sitt inte där med armarna i kors och förfära er och sucka!! Eller väx upp själva någon gång!! Det är vi vuxna som måste ta ansvar!!

Det känns som grytan kokar... Den kokar snart över! Gång på gång kommer det fram berättelser om barn och ungdomar som blivit omhändertagna av sociala myndigheter och blivit placerade i fosterhem eller på instanser där det visats sig att fosterföräldrarna/personalen är klart olämpliga och helt saknar kompetens för att driva dessa former av verksamheter.
Men fram med det bara för vi vill veta!! Det måste fram och det måste ske en förändring och det NU - inte om 10 år! Skärp kontrollerna!! Ställ HÖGA krav på personalen!! Öka insynen!!

En av killarna som gick i min klass sa en dag: "När jag blir stor vill jag jobba på ålderdomshem där personalen som jobbar här bor då! Då ska jag förbjuda dem att gå på toaletten så de pissar på sig för så gör de mot oss!"
På det ålderdomshemmet vill inte jag bo... Jo förresten... - han kanske såg och visste att jag reagerade över hur de (barnen) blev behandlade av personalen på hvb-hemmet. Han kanske vet att jag försökte få till en förändring... Om jag har tur kanske han släpper in mig till toaletten...

Dagens citat:
"Din attityd mot barn visar Din attityd mot Din framtid.. barn är Din framtid".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar