onsdag 13 maj 2009

När du får oväntat besök...

Jag brukar inte blogga varje dag men nu kan jag inte låta bli!

Grytan kokar så hårt nu så nu är det verkligen risk att den kokar över - det gäller att hänga med i svängarna för nu för det går fort!!
Min avsikt med min bok har ju alltid varit att röra runt i grytan så nu rör jag så svetten rinner! Är det någon som vill hjälpa till? Ni får låna en slev av mig!

Ni missade väl inte Debatt igår?:
http://svtplay.se/v/1555159/debatt/del_17_av_17__tisdag?cb,a1364145,1,f,104688/pb,a1364142,1,f,104688/pl,v,,1555159/sb,p104688,1,f,-1cb,a1364145,1,f,104688/pb,a1364142,1,f,104688/pl,v,,1555159/sb,p104688,1,f,-1
(Fattar inte varför det inte blir en klickbar länk - ni får kopiera och klistra in)

Ska jag vara helt ärlig så hade jag gärna velat vara med i panelen där. Inte för att sälja böcker eller "synas i rutan" utan för att berätta ur MITT perspektiv! För att få hjälpa dessa placerade ungdomar att göra sin röst hörd!! För vem lyssnar!? Och vad görs?!
"Ja.. vi måste ju utreda hur..." säger någon "klok" person! Utreda!! Medan ni utreder ihjäl er kränks och misshandlas hundratals, för att inte säga tusentals barn ute på våra hvb-hem! Gör nåt NUUUUUUUU!! För bövelen!
För det är ju faktiskt inte första gången detta ämne tas upp i media - även om det är väldigt HETT just nu! Det har tagits upp åtskilliga gånger och vad händer?? NADA!!! Jag säger det igen - det är helt ofattbart och horribelt att dessa hvb-hem år efter år får drivas utan utbildad personal och i vinstdrivande syfte!!!
Det kommer att dröja ytterligare 10-20 år(om det räcker) innan det sker en förändring om vi ska hålla på och utreda frågan vid skrivborden! UT OCH GÖR NÅT!!! Oanmälda besök - vad sägs om det? Nej, man ringer: "Hej - det här är från Länsstyrelsen! Får vi komma och hälsa på?" "Ja, vänta vi ska bara städa!" (för det gör man ju när man får främmande, i alla fall gör jag det - jag gillar egentligen inte oväntade besök...)
Och så städar man - putsa, putsa, feja, feja - in med "bråkstakarna" på rummen eller ta med dem på en utflykt (det är ju bra för då kan man ju säga till Länsstyrelsen att barnen är på utflykt - det låter ju tjusigt!) "De snälla och lydiga" kan vi ha kvar för de skulle aldrig våga skvallra! För skvallrar man då blir det konsekvenser!! In på rummet och stanna där till vuxen säger till! "Titta vad lugnt och fint vi har det!" säger man till tillsynsmannen. "Jaa, det ser verkligen bra ut - precis som ni beskriver på er fina hemsida! Ursäkta att vi störde!" Och så fortsätter man skicka barn till stället - år efter år! Och stället fortsätter som det alltid har gjort med att kränka och misshandla våra mest utsatta barn och ungdomar! TVI VALE!
Visst är Sverige fantastiskt!

Dagens citat:
"Att inte ha gjort något betyder inte att man inte har felat, man kanske gör det genom att låta något dåligt ske genom att man inte gör något."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar