tisdag 19 maj 2009

Sisyphos - Grekisk kung och behandlinghem som kränker barn!


Kung Sisyphos fick som straff att rulla ett stenblock uppför en klippa.





Vilket straff får Sisyphos behandlingshem månne?





"Enligt den grekiska mytologin hade kung Sisyphos som straff fått uppgiften att rulla ett stenblock uppför en klippa. Varje gång han var nära att nå toppen snubblade han och fick börja om. Ett Sisyphosarbete är därför lika med ett hopplöst evighetsarbete." (Fotnot i DN 2/5 2009 i samband med artikel "Stasis hemliga dokument ska rekonstrueras")
Aj, aj, aj!! Ja - ni har ett tungt stenblock att rulla nu!! Och ni kanske till och med får börja om! Och ett evighetsarbete lär det bli - det är svårt att tvätta bort den här stämpeln!

Tisdagen den 19/5 ringde SVT "Dalanytt" och frågade om jag ville vara med i studion och prata om min bok i samband med ett inslag om hvb-hemmet Sisyphos och jag tackade självklart ja! Jag vill ju att mitt budskap ska spridas!

http://svtplay.se/v/1563667/gavledala/19_5_19_15_-_dalarna?cb,a1366518,1,f,103302/pb,a1366516,1,f,103302/pl,v,,1563668/sb,p103302,1,f,103302
(Kopiera o klistra in!)

Jo, jag vet - de har nog redan ett helvete och jag fyllde på... Skulle det vara nödvändigt! Svar JA!!
Det är fett nödvändigt!!
Det har hänt IGEN!!! Kränkningar på hvb-hem! Kommer detta någon gång ta en ände? Nej - det har nog tyvärr bara börjat!
Jag har sett det med egna ögon och jag har hört det med egna öron!! Det förekommer fortfarande år 2009 i allra högsta grad!!
Visst är det bra att det kommer fram men det går för sakta!! Arbetet med att avslöja hvb-hem som kränker våra mest utsatta barn och ungdomar måste gå fortare fram! Medan vi utreder ihjäl oss hinner ännu fler barn bli kränkta!
En flicka berättade att hon blivit instängd i en källare och fått armarna uppvridna bakom ryggen medan den vuxne säger "Jag bestämmer när jag ska släppa!" Jag känner TYVÄRR igen detta!! Men denna pojke (som det var frågan om där jag jobbade) blev instängd i ett rum som barnen kallade för "bur". Det var ingen "bur" men det var ett rum som var avskiljt med träribbor och i barnens ögon var det en "bur"! Där slängdes han in när han fick sina "utbrott" (som oftast provocerades fram av okunnig personal)! Så källare eller "bur" - same, same! Men man var noga med att påpeka att det var barnet själv som ville detta! Och så kallade man det lite gulligt för "busrummet"! Fint va!



Allt detta är så oerhört sorgligt och så fruktansvärt tragiskt. Jag har OFTA tårar i ögonen när jag skriver min blogg men den är ett bra uttryckssätt för mig och den är ett bra sätt för mig att minnas episoder som jag faktiskt har förträngt!! Ibland poppar små fragment upp som jag har glömt att berätta i min bok! Vem vet - det kanske blir en "del 2". NEJ - jag har ingen på gång än... Men jag är helt övertygad om att jag inom ett år från nu kommer att ha stoff att kunna skriva en bok som är mer än dubbelt så tjock som "Internatet". Vad den ska heta? Kom gärna med förslag!
Arbetet med att sprida budskapet har bara börjat!

Dagens citat:
"Det finns ett krig mellan det onda och det goda. Det goda vinner, ty det onda har ingen kraft om Du inte ger den det. Ge Din kraft till det goda."

26 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Hej Nina, är du medveten om att du medverkar i en häxbränningsprocess? Debatten om vården av unga människor är jätteviktig och det försiggår så många kränkningar inom låsta dörrar, det vet jag av egen erfarenhet. Men att välja en hackkycling (Sisyphos) och låta dem stå för allt ont, det är förkastligt med tanke på att det finns ungdomar som just nu är beroende av företaget för sin överlevnad. Om media hade orsakat en "vårdrevolution" medan jag var på Sisyphos och min vård hade avbrutits för att jag skulle komma i bättre händer, då hade jag dött. Jag menar det. Det hade varit det sista och avgörande sveket.

    "Ett behandlingshem som kränker barn?"
    Såvitt jag förstår så är det enstaka händelser (som jag inte försvarar) som gör att du tycker att Sisyphos ska straffas. Resten är din fantasi (parat med erfarenhet av andra situationer), och vad gäller att du inte förstår är att det faktiskt finns en möjlighet att riktigt sjuka barn kan uppleva det som en stor trygghet att vuxna vågar ta i fysiskt och inte ger upp. Det är klart att barn inte ska skadas, men jag tror att det i Sisyphos fall har varit rena olyckshändelser eller enstaka rötägg i personalen.

    SvaraRadera
  5. Anker Melgaard som han hette sa till min mor att han "närt en orm" ....jag var då 14 år!!!Jag bodde på på Ällingen från scratch och Anker är för mig inget annat än ond!!! Så ni som försvarar honom kan bara hålla käften....3 gånger blev jag väckt och hämtad av polis för att jag inte skötte mig..fick då tillbringa några veckor på p 12-hem för att "tänka igenom mitt liv" ??!! Efter att han förstört min relation till min mor som redan var skadad, skickade han iväg mig. I 7 år bodde jag på 14 olika instutioner. Sen blev jag som vuxen utslängd på gatan. Var hemlös 5 år. Sedan gjorde jag en ADHD utredning vid 25-års ålder varpå jag bla annat uppgav Anker som referens. Men det sket han högakninsfullt i. Han bad dom hälsa mig genom Stina Kårström "lycka till" om han ens fick förfrågan... Det visade sig att jag har ADHD . Mitt liv fungerar kanon numera... Om han nu är så duktig så borde väl han kunnat ställt den diagnosen mkt tidigare. Nej för mig är han en riktig "buse" som leker med unga människors liv.... Han fick mig att tidigt tappa tilltron till människor....Jag VET, så ni som inte upplevt honom ska enbart HÅLLA K......
    OK!
    Förresten så är det sinnessjukt att byta efternamn, snacka om identitetsstörning!

    SvaraRadera
  6. förresten mitt namn är Veronica,

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller med dig veronica.... bodde på detta dårhus samtidigt som dig och jag hoppas du har ett bättre liv idag. =)

      Radera
    2. bodde där samtidigt o verkligen ett äkta dårhus. o nu har han tom gift sig o skaffat barn med en fd patient

      Radera
  7. Du veronica!De märks att du inte haft det så lätt.Men jag tänker fortsätta försvara Anker eftersom det är det rätta.Anker är en väldigt nära släkting till mig,haha.Mer än så säger jag inte.Visst,Anker kan ha gjort misstag,men han är bara människa.Adhd säger du?De märks,så mycke undertryckt ilska..Menmen.Jag känner honom,vet allt.Och varför ge honom skulden?Det finns andra inblandade om ni inte minns det,personalen exempelvis.Jag pekar inte ut någon,men bara för att Anker grundade företaget så är han den skyldiga eller?Kom igen,hur moget är det att skylla på den vars namn står på papprena.Väx upp,jävla människor,om ni är det.vakna,ni sitter bara och dör,bedrövar er över era egna miserabla liv som ni egentligen är helt skyldiga till att ha själva!Det är inte rätt mot någon,inte er själva eller dom i er omgivning.Ta hand om er själva och va inte så omogna att ni skyller ert självförvållande på andra.Er ångest blir bara värre,jag vet att det är sant,jag har försökt det..Men Anker fick mig se ljuset,han särbehandlade mig inte trots att jag är så nära honom.Menmen,det här är sista gången jag kollar denna blogg,för det är verkligen inte ens värt det,allt är så..Omoget.Okej,hejdå från S

    SvaraRadera
    Svar
    1. alltså vem fan tror du att du är?? du har inte rätt att döma oss! skyldiga själva? att min pappa slog mig och min mamma drack och jag mått väldigt dåligt av det,,, är det MITT fel? om vi är människor eller inte? och vad fan har du med våran behandling att göra? vad vet DU? att man inte alltid orkar alla stunder, bara för att sisyphos inte kunde hjälpa mig är jag dålig för det? du det finns fler och även bättre ställen. kul att du vet allt. nice. lilla s. du vet inte mycket, kan därför inte döma oss. lilla vän,,, open youre eyes

      Radera
  8. Motorn, själva företagsidén i Sisyphos är den att patienterna menas ha en massa smärta och tomhet inom sig som de måste ta sig igenom för att kunna komma till den harmoniska person som de innerst inne är. Sisyphos menar att de har en speciell, upphöjd förmåga att se denna ädla gestalt, där ens föräldrar och andra har misslyckats på grund av att medelklassen leverså förljugna liv att den autentiska kontakten med oss själva och varandra gått förlorad. och det är att man inte tidigare har blivit bekräftad i sitt äkta jag som anses vara grundentill varför smärtan och tomheten har uppstått i takt med att ett falskt jag har skapats.
    Detta ska nu brytas ner genom att smärtan genomlevas och det förväntas man kunna göra under ett antal terapisessioner, därför att läkaren finns där vid ens sida och ser en så som man är bortom smärtan. Med honom som ledsagare genom smärtan ska man tillslut komma fram till sitt sanna jag och bli befriad från den falska, onda person som man blivit. Men då måste man bjuda till själv. Om behandlingen misslyckas är det patientens eget fel därför att han eller hon har varit för feg för att möta smärtan. Sisyphos har alltid har haft en kaxig policy. Till exempel så kunde man tidigare på deras hemsida se en reklamslogan i stil med "alla som fullföljer vår behandling blir friska".

    Med statistik skulle det vara lätt att avrunda debatten. Om merparten av Sisyphos tidigare patienter är nöjda med sin behandling och mår bra idag så är det väl inte mycket mer att orda om saken. Då får man väl anse att det var väl placerade skattepengar. För det är ju vi alla som betalar kalaset genom socialkontoren, även om själva företaget är privatägt. Om
    statistiken visar att vissa blivit friska medan många andra inte har det, så kanske man skulle tagga ner på den testerosteronstinna attityden och konstatera att man har en behandling att erbjuda som passar vissa men inte alla. Man skulle kanske kunna utarbeta en metod för att se vem behandlingen passar för och sedan låta bli att trycka ner i halsen på de andra att de är fega, onda, att de inte har valt livet bara för att metoderna inte funkar för dem. Det skulle väl mycket väl kunna vara så att dessa personer kanske kunde komma tillrätta med sig själva med någon helt annorlunda behandlingsform. Eftersom livet levs framlänges och tänks baklänges, är det mycket svårt att på förhand sia om vad som kan funka här i världen.
    Om det slutligen är så att de allra flesta av de tidigare patienterna mår dåligt idag,
    kanske rentav sämre än tidigare, så får man väl se det hela som ett mänskligt fiasko och
    skattemedel rakt ner i sjön.

    Nu skulle man ju kunna ha den uppfattningen att det Sisyphos bjuder på är så ädelt, så
    späckat med eviga värden att behandlingen och kostnaden för den kan motiveras även om de allra flesta inte klarar av att leva upp till de krav som ställs. Ett resonemang i stil med att "om bara en enda finner sitt sanna väsen så är det värt alla andra misslyckanden". Men ett resonemang av detta slag är av sekteristisk natur och det här är väl inget som skattemedlen i så fall ska stå för. Behandlingen är väl då något som patienternas föräldrar själva får betala för. Flummiga alternativbehandlingar finns det gott om, men ärligt talat känns det väldigt suspekt om barn över huvud taget ska behöva bli inblandade i sådant som inte baserats på den senaste forskningen och som utgår ifrån metafysiska utsvävningar.
    Låt oss nu slippa pajkastning i den här debatten. Vi får alla fortsätta diskutera om någon vänlig själ kunde plocka fram lite statistik som vi kan förhålla oss till. Det måste ju gå att ta reda på hur alla de gamla patienterna lever och mår idag.

    SvaraRadera
  9. Varje människas innersta kärna är så specifik att en andlig ledare av klass går mycket varsamt fram med språket. Du kan till exempel läsa i Paul Bruntons fina bok "till Indien" om hur han for runt där på trettiotalet på jakt efter nyckeln till själslig frid, hur han träffar den ena andliga vägvisaren efter den andra som ivrigt demonsterar sina metoder, men ingenting lyckas.
    Tillslut träffar Brunton en mycket tyst vis man som han går ut i naturen och sätter sig
    tillsammans med. Och genom sitt exempel visar denna harmoniska man hur sinnesfrid går till, utan att säga ett endaste dugg. Protonerna och neutronerna människorna emellan måste få arbeta och verka på egen hand ibland.
    Ironiskt nog gav Paul Brunton sedan ut ett antal böcker efter denna första läsvärda
    reseskildring, där han försöker beskriva och formulera det han kom över. Helt plötsligt är hans språk klumpugt och trist. Vissa saker kan bara exemplifieras. Det enda man bör säga om sådant är att det inte går att säga något om det. Och det blir svårt att axla rollen som andlig ledare om man är en aggressiv, snacksalig snubbe som gärna droppar alla snygga citat som man kommit över under studietiden, i syfte att visa hur beläst man är. Då får man finna sig i att gå till historien som en frikyrkopastor med ett lite för stort ego.

    SvaraRadera
  10. "Menmen.Jag känner honom,vet allt"

    Hoppsan, det var visst en läkare som slabbade med tystnadsplikten. Typiskt...

    "Väx upp,jävla människor,om ni är det.vakna,ni sitter bara och dör,bedrövar er över era egna miserabla liv som ni egentligen är helt skyldiga till att ha själva!"

    Ett typiskt Anker-utspel. Man skulle nästan kunna tro att han har skrivit inlägget själv. Man det är väl så att de frälsta får han lyckats skrapa ihop är så fantasilösa att de inte ens kan hitta på egna sätt att formulera sig. Jag kan bara säga att sedan jag städade ur all destruktiv skit som jag fick itutad så lever jag ett alldeles utmärkt liv helt utan den ångest som den där allt för idealiserade världsbilden gav.

    "De märks,så mycke undertryckt ilska"

    Hela universum är en helhet fylld av reläer där varje enhet bakom sitt relä finner sig som ett slutet subjekt, väl värt att bevara. Eftersom en viss person gjorde anspråk på att definiera mitt väsen åt mig, vilket inte var riktigt nyttigt för mig, så är det inte alls konstigt att man reagerar. Men det är inte värre än att man konstaterar att en viss person som hade makt då det gick att rida på Barbro Sandins mediahype på åttiotalet, idag är helt och hållet på väg utför. Parkteatrarna kommer aldrig mer att spela Tokfursten. Det är ute. På KIs utbildnig finns inte ens Freudes utsvävningar med på schemat längre.

    En viss person lider av problemet att han tror att all kritik som riktas mot honom kommer från den förljugna medelklassen som trängt in varandra i en dockskåpsmiljö där allt som går utanför väggarna är farligt. Men saken är den att jag delar hans avsky inför detta. Min kritik handlar om en allt för idealiserad bild av livet och hur livet skall vara. Jag orkar inte gå in på närmare detaljer just nu, men så mycket kan jag säga att jag är ingen människa. Jag är en tankeorganism som skapades och bor i en människas kropp, i samband med att den genomled ett ohanterligt trauma en gång i tiden. Jag och kroppen lever idag som goda grannar och det går alldeles utmärkt. Men en viss person försökte att döda mig på grund av en allt för idealiserad fryntlig femtiotalsromantisk världsbild. Det reagerar jag på med hela min överlevnadsinstinkt. Det är inget konstigt med det. Det är en fullständigt naturlig händelse i universum så som det hela är konstuerat.

    En viss person har fortfarande chans att bli positivt ihågkommen för sitt helhjärtade engagemang, men då krävs det ett ödmjukt erkännande för misstaget att tro att alla ska bli människor med rödrosiga kinder. Universum är en jäkligt psykedelisk soppa. Det är mycket stöddigt att tro sig ha rätt att avgöra vilka livsformer som har rätt att finnas i denna märkliga eter.

    SvaraRadera
  11. Ankers anhängare kommer alltid med det dramatiska argumentet att "jag skulle ha dött om inte han funnits och ställt upp". Det börjar bli tjatigt. Redan på Sokrates tid konstaterades det att det enda man vet är att man ingenting vet. Vem vet vad fan man kan dö av innan man gör det? Ingenting här i världen är helt svartvitt. Så länge som alla frälsta får levererar samma enkelspåriga story utan att komma med några som helst nyanser, så framstår deras
    historier som uppdiktade mytbilder. Vi skapar allesammans historierna om våra liv i våra egna huvuden eftersom verkligheten utanför är ett enda rymdlandskap, och den där grejen passar naturligtvis både läkare och patient som hand i handske om man investerat ett par år av sitt liv med terapisessioner. Men det som inte har hänt kan aldrig bli annat än hypoteser och spekulationer. Den som tror någonting annat har inte fattat hur komplicerat det är för
    universum att sätta ihop verkligheten.

    Över hela världen finns det och har funnits gurus som anser sig ha en upphöjd talang att
    tala om för sin omgivning hur de ska leva sina liv. Vissa tar ordentligt betalt för sina tjänster, andra men mycket få jobbar gratis trots att uppgiften påstås vara mellanmänsklig.
    Allt som oftast visar det sig att bakom fasaden döljer det sig bara en sjaskig småföretagare som tycker sig ha funnit nirvana under en filosofisk stund i sin ungdom, och som sedan motiverar sitt feta arvode med att det han skänker till sin omvärld är så fint. Gemensamt är den bristande ödmjukheten att förstå att metoden som de snöat in på kanske inte lämpar sig för sin omgivning, bara för att tarifferna råkar passa dem själva. Skaran som samlas
    runtom är ofta själsligt svaga individer som suger åt sig informationen och sedan hanterar den allt för formaliserat för deras eget bästa vilket leder till psykiska följdproblem. Att "vila i varat" kan bli till en manisk sysselsättning som ger huvudvärk och gungfly om man slaviskt följer instruktionen utan att veta var, när och hur detta vilande i varandet skall gå till.
    Eftersom det är så svårt att samsas på en planet så bör det sociala rummet luta sig mot statiska data, statistik. Anker fyller 70 detta decennium. Det är dags att börja runda av och göra bokslut. Hur många är nöjda? Det är den enda fråga som är allmänt intressant. Sedan står det var och en fritt att gå hem till sin kammare och tycka vad man vill. Ännu ett inlägg i stil med "jag hade dött utan honom" blir bara löjligt. Den som verkligen vill försvara Anker bör jobba fram lite statistik som talar för hans sak. I väntan på det är vi alla åsiksmaskiner som trampar vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skriver så klokt!
      En som också trodde att allt var bra men som tur var Came to his senses!

      Radera
  12. "Men Anker fick mig se ljuset,"
    Vad bra hörru att han fick dig att se ljuset. Synd bara att anhängare till profeter alltid har så svårt att acceptera att folk utanför den innersta kretsen inte är fullt så imponerade....

    SvaraRadera
  13. "ni sitter bara och dör,bedrövar er över era egna miserabla liv som ni egentligen är helt skyldiga till att ha själva"

    Vad som är ett miserabelt liv kan förstås diskuteras. Att leva sitt liv som ett frälst får utan att kunna reflektera och analysera på egen hand, skulle till exempel kunna klassas som tämligen miserabelt. Att köra med svaga människor och ta ut skyhöga arvoden för det skulle också kunna gå under klubban.
    Och nu några ord om Sokrates. Detta är Ankers stora idol, men skillnaderna är för många. Sokrates var alltid pigg på att debattera. Mothugg besvarade han med sakliga och lugna argument, till och med när han var dömd till döden. Den som kritiserar eller kommenterar Anker kan kallt räkna med att nonchaleras med hans klassiska "jag gier icke höra mer på det där".
    Men en annan intressant detalj som kanske kan illustera den allt för idealiserade världsbilden är det faktum att Sokrates så som Anker har tänkt sig skulle ha varit en muskulös stilig karl, även under sin ålderdom. Så har den klassiska bilden sett ut. Historiker av idag är dock ense om att han i själva verket var en liten ful gubbe som dessutom var pedofil. Det kan man förstås tycka är en smula miserabelt.

    SvaraRadera
  14. Som jag ser det kan Anker och Sisyphos bara återfå sin trovärdighet på ett sätt. Ordna öppet hus för allmänheten, bjud in hjärnforskaren Martin Ingvar och låt Anker och han mötas i en ordduell. Om Anker kan förklara och motivera hur känslostormar skall kunna reparera en splittrad hjärna så är trovärdigheten återvunnen. Om han kan förklara hur företaget kan få hjärnor att växa så som de helt fantastiskt annonserar på hemsidan, så är trovärdigheten återvunnen. Om det visar sig att påståendena inte kan motiveras med annat än att han har suttit och läst gamla filosofiböcker om trancentensteorier på sextiotalet när de vetenskapliga kraven kom bort i haschdimmorna och som enda forskningsinstrument suttit och "känt in" och snittat ihop än här än där så som han själv tyckt att det hela hänger samman så får han ju acceptera att kunskapen är förlegad. Anker har alltid ställt kravet att hans patienter ska se och acceptera sanningen om sig själv. Om det i det här fallet är det så att de vetenskapliga kraven har sprungit ifrån hans studietid på sextiotalet så får han väl ta den smärtan. Allting förändras och utvecklas. Den som är ödmjuk inför det nya har chans att hänga med lite längre. Den som sluter sitt system får räkna med att bli förlegad med tiden.
    Martin Ingvar lär vara dyr men Sisyphos har ju pengar. Vågar inte Anker debattera med Martin Ingvar så bör Sisyphos i fortsättningen annonsera sina tjänster i Energivågen och på Vattumannens bokhandel.

    SvaraRadera
  15. Anker vet alltid innerst inne att livet levs framlänges och tänks baklänges. Men han vet inte alltid om att han vet det.

    SvaraRadera
  16. Jag hade som fullt normalt barn i mellanstadieåldern oturen att få Anker Melgaards ideologi "inympad" i familjen, via en av Ankers närastående medarbetare. Jag växte därefter upp under denna medarbetares guru-liknande ledsagning.

    Nu är jag medelålders. Har levt hela mitt vuxna liv som mer eller mindre dysfunktionell. Fick diagnosen borderline personlighetsstörning för några år sen. Har aldrig haft en fungerande arbetslivssituation. Är socialt och emotionellt vingklippt.

    Jag håller nu på med att utreda vilken inverkan denna qvasi-psykologiska miljö haft på min psykiska ohälsa, samt om den kan innefattat element av psykiskt våld/psykiska övergrepp. Så vidare information om filosofin bakom denna behandlingsform mottages tacksamt.

    SvaraRadera
  17. Dom anda som blev straffade inom Sisyphos AB var dom barn och ungdommar som blev krankta och illa behandlade. Ledningen och personal lever gott liv pa skattebetalarnas bekostnad medans vi som blev drabbade nu kampar for att leva ett sa normalt liv som mojligt aven med alla hemska minnnen fran tiden inom Sisyphos vard och omsorg. Jag skriver detta efter egen erfarenhet da jag spenderade storsta delen av min uppvaxt pa det stallet. Jag vill ocksa papeka till vissa personer som forsvarar Sisyphos AB att JAG inte sitter har och tycker synd om mig sjalv eller anvander Sisyphos som en ursakt for att inte gora nagot vettigt med mitt liv. Jag har nu fru och barn. Ar utbildad brandman och ambulans sjukvardare och jobbar for narvarande i Sydost asien med humanitart bistands project dom senaste 5 aren. Vill ocksa klargora att mina framgangar har ingenting med Sisyphos AB att gora da dom nastan tog livet av mig och orsakade mer skada till bade kropp och sjal. Till alla som laser denna blog och mitt inlagg. Hall er sa langt borta som mojligt fran Anker Melgaard och Sisyphos. Deras vard filosofi ar not hemkok som jag inte tills denna dag lyckats lista ut vad den bygger pa.Till er foraldrar som laser dett och funderar pa att placera era barn pa ett behandlingshem sa tank om en extra gang. Detta kan lata hart men det ar nog battre att erat barn hamnar i fangelse en pa ett behandlingshem da en fange pa anstalten har tillgang till advokat och juridisk hjalp till skilland fran behandlingshem da man star helt ensam mot personal, ledning inkometent social tjanst och andra lik giltliga mannikor med inget skydd over huvud taget utom dina armar och hander som du kan skydda dina vitala delar med om du inte redan har blivit nedbruten med armarna pa ryggen av ett antal anstallda (behandlings assistenters som det sa fint kallas)

    den svenska psykvarden har total haverat (om den ens fungerade nagon gang) Och varden for ungdommar med psykiska problem ar nast intill obefintlig da fokusen ligger i att tjana sa mycket pengar som bara mojligt pa ungdommarna.

    Vill avlsuta med att tacka agaren av denna blogg for hennes kamp mot fortrycket och for rattvisa for alla som har blivit drabbade och aven dom som lever i detta helvete nu.

    Mvh, Hoplost fall (enligt Anker Melgaard)

    SvaraRadera
  18. Svar pa inlagget fran S som sa varmt forsvarar Anker Defriis (Melgaard)

    Du skriver

    Jag pekar inte ut någon,men bara för att Anker grundade företaget så är han den skyldiga eller?Kom igen,hur moget är det att skylla på den vars namn står på papprena.Väx upp,jävla människor,om ni är det.vakna,ni sitter bara och dör,bedrövar er över era egna miserabla liv som ni egentligen är helt skyldiga till att ha själva!


    Du har ratt att vi ska inte skylla allt pa Anker for att han startade foretaget och vars namn star pa papprena. Men det ar inte vad vi gor for anker var central figuren i varan sa kallade vard och omsorg. Anker var den som gav direktiv och som utbildade personallen om hur dom skulle bemota/behandla oss ungdommar. Att saga att Anker ar oskyldig for att han inte fysiskt begick overgrepp mot oss ungdommar ar att saga att Hittler och Himmler var oskyldiga till forintelsen da det inte finns nagra bevis for att att dom personligen dodade nagra judar.

    Sen sa reagerar jag kraftig pa din kommentar att vi ska vaxa up och att vi har oss sjalva att skylla for varan misserabla situation och patetiska liv.

    Sa du anser med den kommentaren att det ar varat fel att vi blev placerade inom Anker och Sisyphos vard??? Vad jag kan minnas sa hade manga av oss som blev placerade dar blivit misshandlade i varan egen familj. utsatta for sexuella overgrepp, eller hade nagon neuro psykatrisk sjukdom mm. Alla som var inskrivna pa Ankers behandlings hem var dar for att vi var tvugna. Inte for att vi ville. Och varan situation kan du inte skylla pa oss. Du borde rikta din ilska mot Anker som du forsvarar sa stark for att han istallet for att hjalpa och skydda oss ungdommar sa tjanade han pengar pa varan bekostnad.

    Jag tror inte att du har nagon koll pa vad du pratar om for om du verkligen hade det sa hade du vetat att nedlaggning och andra overgrepp inte var nagra enstaka handelser som gjordes av inkompetent personal utan det var en sanktionerad bestraffnings metod. Vad darimot var enstaka handelser var att personal var tvingade till att tillgripa nedlaggning i nodvarn.

    Sist vill jag papeka att Anker agerade som en diktator inom sisyphos AB och att han hade total kontroll over allt som hande bakom deras dorrar. Ingen! Och jag menar ingen, varken personal, ledning eller ungdommar gjorde nagot utan Ankers tillstand eller order sa dar ryker ditt argument om att anker ar oskyldig ut genom fonstret.

    Jag tycker inte synd om mig sjal och jag har gjort natt vettigt med mitt liv. Jag arbetar hart och tjanar pengar pa ett hederligt satt till skilland mot Anker Defriis och Adventum (fd Sisyphos AB)Som profiterar pa dom svagaste i sammhallet genom att erbjuda en behandlings modell som inte fungerar och som ar rent krimenell och bryter mot bade FN's och Genves barn konventioner.

    Och till skilland fran dig som gommer dig bakom ett S sa ar jag inte radd for att sta for vad jag har skrivit har.


    Mvh Niels Erixon. 5 ar pa Sisyphos behandlings hem i Borlange

    SvaraRadera
  19. Jag önskar att jag kunde skriva mitt namn men som f.d. anställd på Sisyphos så kan jag inte det utan måste skriva anonymt. Jag bara ber och hoppas att ingen av barnen/ungdomarna någonsin har upplevt mig som kränkande eller att jag brukar övervåld på något vis. Allt jag ville var att ge dem som bodde där en miljö av trygghet blandat med humor och värme för läkning. Det var det jag försökte ge inom ramen av mitt förstående för problematiken där. Tyvärr hade jag inte någon utbildning direkt för arbetet men det är ett av de underbaraste arbeten jag haft och jag trivdes så otroligt bra att arbeta med ungdomar. Förhoppningsvis speglade det av sig i mitt bemötande av människorna där.

    Anker må ha varit ledaren där men något jag såg mycket tydligt är att hur mycket man än bestämde på behandlingskonferenser hur saker skulle göras så fanns det alltid personal som gjorde på sitt eget sätt. Antagligen ett sätt som passade dem personligen bättre och kanske inte krävde lika mycket av personalen. Många gånger var det stick i stäv med vad som bestämdes på konferensen och som Anker eller någon annan hade rekommenderat. Ifrågasatte man det när det inte följdes blev man inte populär bland de som hade arbetat där länge. Undrar just hur Anker skulle ha tänkt och tycket om han vetat att några av hans närmaste medarbetare bakom ryggen på honom struntade i råd och rekommendationer gällande behandling och gjorde som de själva ville.

    Ingen organisation som deras borde tillåtas ha involverad personal som handledare för personalen men de hade de och det är helt klart att det inte fungerar. En handledare skall ALLTID vara helt opartisk och inte på något sätt knuten till verksamheten och de borde ledningen vara helt medveten om. Att inte ha bra handledning för personalen påverkar i längden givetvis de boende där.

    Att dessutom ha en del personal som tillåts frysa ut annan personal och bete sig vidrigt är ju inget som gynnar de boende. Själv har jag upplevt att personal har betett sig respektlöst mot mig och underminerat mig inför ungdomar. Om inte ens personalen har respekt att bete sig mot varandra, vad är då sannolikheten att barnen/ungdomarna behandlas med respekt? Viss personal där upplevde jag som underbar och andra hade jag kunnat skicka till något varmare ställe utan dåligt samvete. Vi var där för de boende och inte tvärt om!

    Denna kritik till trots så kände jag det som att det mesta av den problematik som fanns inte berörde de boende så mycket utan det kändes som att man gick därifrån när skiftet slutade, och kompetent personal tog över. Jag hoppas att det var så men efter att ha läst en del av kommentarerna här så undrar jag hur det egentligen var.

    Till de som bott inom Sisyphos verksamhet kan jag bara önska att de fått det som just de behövde för att växa och utvecklas till en harmonisk och funktionell vuxen människa. Att de är hela i själen och har fått med sig de verktyg de behöver för att leva fri, frisk och hel. Det samma som jag önskar alla som växer upp, vare sig det är på ett behandlingshem eller någon annanstans.

    SvaraRadera
  20. Hej Nina!
    Jag vet inte om du har möjligheten men jag skulle önska att du tar bort mitt inlägg som jag skrev 14 nov 2012. Jag vill inte gå in på varför men det känns inte bra att det ligger där och jag önskar att det togs bort. Tyvärr kan jag ju inte göra det själv.
    Tack!

    SvaraRadera
  21. Fick du svar från Nina?

    SvaraRadera
  22. www.lejring.com/index.php?page=frisk-fran-schizofreni

    SvaraRadera