lördag 20 juni 2009

Folkpartist - Ja, kanske det! (i alla fall i frågan om hvb-hem)

Min blogg borde vara partipolitisk obunden men jag kan inte låta bli att slå ett slag för Folkpartiet och Tobias Krantz. Därmed inte sagt att jag är Folkpartist men eftersom jag brinner för frågor som handlar om hvb-hem ligger Folkpartiet bra till för att få min röst i nästa val! De framhäver sig verkligen partipolitiskt just i denna fråga! Tobias Krantz har fått min bok tillsänd sig - jag skickade den efter jag hade läst en artikel i Gefle Dagblad, nämligen denna:


http://gd.se/ledare/debatt/1.437478?headlineDate=20090501
Hoppas du har läst min bok Tobias!

Inget annat parti framhäver frågan om att höja kraven för att driva hvb-hem på samma sätt som Folkpartiet gör. Inget annat parti går så öppet ut med förslag på lösningar för att förbättra situationen för våra utsatta barn.
Tobias Krantz kräver att de som driver hvb-hem ska vara licensierade! BRA!! Heja Tobias!
För att erhålla licens ska det krävas att behandlingshemmet uppfyller specifika krav när det gäller exempelvis säkerhet, personalens utbildning och innehållet i vården. BRA! Heja Tobias!


Men stopp! Bli inte alltför kaxiga - det finns många frågor inom skolpolitiken som jag inte alls håller med er om! Som t ex att man inte ska ha möjlighet att läsa upp sina gymnasiebetyg på Komvux!!

Vansinnigt Folkpartiet!! Jag tillhör själv de som läste upp mina betyg på Komvux som vuxen, mest på grund av att jag var mycket sjuk under min gymnasietid. Att få denna andra chans är oslagbart och unikt för Sverige! Behåll denna möjlighet! Jag är övertygad om att jag hade kostat mer för samhället idag om jag inte hade fått min högskoleutbildning jämfört med de ynka kronor det kostade samhället att ha mig studerande på Komvux! Ok, detta var en parentes... Åter till ämnet...

För mig är det en gåta hur man kan tillåta att hvb-hem drivs utan någon form av licens, utan utbildad personal och ledning. Med risk för att bli tjatig måste jag ändå säga det igen!! Skulle du vilja bli opererad av en läkare som inte har utbildning? Skulle man kunna låta "vem som helst" agera polis? Brandman? Lärare? Kurator? Ja men i så fall kan vi lägga ner hela utbildningsväsendet! Vad har vi högskolor och universitet till?

Men på våra hvb-hem - där vi ska ta hand om våra mest utsatta - där kan vi sätta in "vem som helst" för vem lyssnar på ett barn med ett neuropsykiatriskt funktionshinder? "De är inte snälla mot mig!" "Nej, men du får väl för fan se till att uppföra dig som folk, lyda och göra som de vuxna säger!" Att dessa barn faktiskt har ett handikapp som gör att de inte alltid förstår signaler från sin omgivning verkar man inte ta så mycket notis om. Eller att dessa barn kommer från förhållanden där de inte har kunnat skapa sig en verklighet att man som barn faktiskt har rätt att ifrågasätta saker - det verkar oviktigt!
Jag kan faktiskt inte tänka på någon annan grupp i samhället som behöver så enormt mycket kunskap och stöd från professionella som dessa barn, men det har makthavare och myndigheter tydligen helt förbisett! Hur kan det vara så?
Så heja Folkpartiet! Fortsätt satsa på "de glömda barnen"! Här får ni stöd från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar