torsdag 4 juni 2009

Upprättelse, utbildning och utplåning

I dagens tidning kan man läsa om Sisyphos igen. Det har hänt att barn hållits fast i knäet på personal i upp till fem-sex timmar. En av ungdomarna säger att personal använt "kalsongrycket" på honom och räknat revben! Men alltså jag fattar inte... Ska Sisyphos få gå fri från det? Jag menar - vilken upprättelse får de ungdomar som har varit utsatta för detta (och mycket värre saker)? Visst, stället får kritik av Länsstyrelsen och man ska "vidta åtgärder" för att det ska blir bättre. Men på vilket sätt hjälper det de ungdomar som har varit utsatta? Hur ska de få upprättelse? Kommer de någon gång få en offentlig ursäkt från ansvariga? Ekonomisk ersättning (som visserligen aldrig läker såren i själen men som kanske kan vara ett plåster på såret)? Vem pratar för dessa ungdomar och vem lyssnar?

Rubriken på artikeln lyder: "Personal utbildas efter hård kritik" och jag måste ställa frågan igen: Hur kan det komma sig att det är sådan brist på utbildad personal just på hvb-hem? Barn som hamnar på hvb-hem kommer ju inte dit utan anledning... Det är "barn i behov av särskilt stöd" - eller "barn med särskilda rättigheter" - barn som känner sig misslyckade, kanske inte bara i skolan utan även hemma och i samhället i övrigt! Vad behöver en person som ska ta sig an ett sånt här barn? Jo, kunskap! Kunskap, kunskap och åter kunskap! Dessa barn behöver människor som vet vad de håller på med, människor som har en utbildning där grundtanken är medmänsklighet och empati, människor som har verktygen att möta dessa barn på rätt sätt. Dessa barn är speciellt utsatta och behöver personal med spetskompetens - kanske mer än någon annan grupp i samhället. Men här sätter man in personal utan utbildning över huvud taget - vissa har inte ens gymnasiekompetens!
Nu ska Sisyphos utbilda sin personal! På "Det aktuella hvb-hemmet, där jag jobbade, genomförde man också utbildningar (jag deltog själv i en utbildning för "nyanställda" - vissa av de "nyanställda" hade visserligen jobbat där länge...) Jag rös när jag såg vissa i personalen sitta där och nicka medgivande på huvudet åt alla fina ord för att nästa sekund gå ut och fortsätta med sina egentolkade behandlingsmetoder. Det jag vill säga med detta är att jag tror inte att en internutbildning räcker... Personalen på Sisyphos skulle nu få en utbildning motsvarande 7,5 högskolepoäng... Ursäkta - men VAD är det i det här sammanhanget!? Internutbildning kan visst vara bra... om man ska utbildas i hur företaget ska marknadsföra en ny produkt eller liknande - då kan det kanske vara ok med en utbildning motsvarande 7,5 högskolepoäng. Men för att jobba med dessa barn - NEJ!
Jag har tappat räkningen på mina högskolepoäng men jag är uppe i över 200 poäng (de flesta är pedagogisk inriktning) och anser själv att jag inte har full kompetens för att jobba med dessa barn! Visst - jag är jämförelsevis på god väg...
Vad är det för fel på högskoleutbildade socionomer, specialpedagoger, socialpedagoger, terapeuter, psykologer... och varför anställer man inte dessa på våra hvb-hem? Det finns nog bara ett svar på den frågan... PENGAR!!! Så länge våra hvb-hem drivs i vinstsyfte kommer man fortsätta anställa personal utan högskoleutbildning!
Förresten - det bästa är nog att sätta en bomb under alltihop... jag menar både bokstavligt och symboliskt. Det sistnämnda för att ändra på hela synsättet, hela systemet. Det förstnämnda för att allt detta som sker - denna mentalitet - sitter i väggarna och den har likt parasiter grävt sig så djupt in så den går inte att förinta på annat sätt...

Det krävs starka krafter så att säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar