söndag 14 juni 2009

Jourtelefon och häfte om Barns rättigheter

En jourtelefon för omhändertagna ungdomar ska öppnas! Även ett informationshäfte om deras rättigheter kommer att delas ut. Jag tycker idén är superbra men det finns några frågetecken som jag återkommer till i slutet!

Det måste vara svårt för ett omhändertaget barn att veta vad den har för rättigheter. Ännu svårare för dem än för ett barn som lever under trygga förhållanden. Ett omhändertaget barn har kanske inte haft samma möjligheter som ett barns som vuxit upp under trygga förhållanden att skapa sig en verklighet om vad som är rätt och fel, vad vuxna får göra och inte göra, säga och inte säga! Och barn är fenomenala att anpassa sig! Såg ni programmet "Misstänkt" där ett av syskonen från fosterfamiljen i Dalarna (de som nu fått fängelse för tortyren de utsatte sina fosterbarn för) berättade om vad han varit utsatt för? Tänkte ni på hans "bekymmerslösa" sätt att berätta. Hur han nästan skuttade fram från rum till rum och kvittrade: "Här fick vi inte röra nåt och inte här för då fick vi straff!" Och när han kom in i rummet där krokarna hade hängt bara konstaterade "De har tagit bort krokarna.." Han verkade inte speciellt berörd! Och det är ju det som är så fascinerande - barn är enormt anpassningsbara! Och det är inte alls konstigt för hur ska DE kunna veta vad vuxna får göra och inte göra och vad har DE för möjlighet att sätta sig upp mot vuxna som fått förtroendet från myndigheter att ta hand om dem. För de tror ju självklart att de hamnar på ett bra ställe där de ska få kärlek och omtanke: "Det kommer att bli bra nu lille vän!"
De övergrepp de blir utsatta för kommer med största sannolikhet ikapp dem när de blir vuxna, när de börjar förstå vad de varit utsatta för. Jag kommer återigen tillbaka till ett uttalande från en kille som varit placerad på Dormsjö: "Det är först nu när man är vuxen som man förstår att nästan allt de sa och gjorde där var olagligt!"

Så ett häfte om barns rättigheter, ok det är väl bra men det kanske krävs mer än ett häfte... och så en jourtelefon. Det tycker jag är bra! Förutsättningen är att barnet har tillgång till telefon förstås för jag vet många fall där barnet/ungdomen blivit fråntagen sin telefon av vuxna när det börjat "osa hett" och barnet har hotat att ringa och berätta för mamma... Sedan krävs det ju att vuxna lyssnar och tror på barnet för det är uppenbarligen lite si och så med det...
Men heja! Visst har det börjat gå upp ett ljus för myndigheterna!! Synd bara att detta med jourtelefon bara gäller för de barn som blivit placerade i Kalmar och Jönköpings län! Vad händer med alla barn som är placerade i andra län då???? Ring till mig vet ja! Tele: 023-266 77 Jag LOVAR att jag ska hjälpa er!

2 kommentarer:

  1. Helt underbar blogg!
    Eftersom du verka kunna mycket om Hvb hem. Vet du vart man anmäler såna hem, ifall man bor i västerbotten ?

    SvaraRadera
  2. HEJ "ANONYM"!
    Tack för värmande ord!
    Om du vill anmäla ett hvb-hem ska du vända dig till Länsstyrelsen i ditt län. Ring och berätta om ditt ärende så blir du kopplad till rätt person.
    Jag önskar dig Lycka Till! Hör gärna av dig till mig om du vill berätta vad som hänt eller om du tror att jag kan hjälpa dig med något. Det går bra att maila mig på info@internatet.org
    Med vänliga hälsningar
    Nina Cernold

    SvaraRadera