måndag 31 augusti 2009

TACK!

Jag anade nog aldrig, när jag skrev min bok, vilka fantastiska kontakter den skulle leda till! Visst, jag skrev den för att uppmärksamma politiker och andra "som bestämmer" hur det kan se ut på våra institutioner och vilka konsekvenser det kan bli när tillsynen brister. Så visst hade jag förhoppningar om att den (boken) skulle uppmärksammas på ett eller annat sätt. Nu, två och ett halvt år efteråt börjar det bildas ringar på vattnet och min bok har fått en hel del uppmärksamhet på senaste tiden.
Jag har t ex haft förmånen att lära känna Lars Waerner på "Stulen Barndom Stockholm". Han är en riktig klippa! Tack Lars för det fantastiska arbete du och alla som jobbar nära dig gör! En ros till dig!
Lars resonerar likadant som jag "Har jag hjälpt en unge då kan jag känna mig nöjd, har jag hjälpt 10 ungar - då är jag i himmelriket - har jag hjälpt 100 ungar, ja då...." det finns liksom inget mer att säga - då har man kommit längre än man någonsin vågade tro och hoppas. "Stulen Barndom Stockholm" kommer fortsätta att jobba för förändring och jag är så glad och stolt att få jobba tillsammans med dem och att de uppskattar det jag har gjort!
Vi har varit på besök på Socialstyrelsen i Stockholm. Det var ett väldigt bra möte!! Och jag kan säga att de (Socialstyrelsen) verkligen har ambitionen och visionen att förändra och de ryggar inte för samarbete med oss som, på olika sätt, har egna erfarenheter. Självklart fick de min bok (jag har hittills GETT BORT de flesta böcker) och idag damp det ner ett paket i brevlådan med deras handbok "Barn och unga i socialtjänsten" som jag har för avsikt att läsa så snart som möjligt. Så TACK Socialstyrelsen för ett givande besök som ger förhoppningar om att vissa delar i socialtjänstlagen kommer att ändras, bl a vad gäller kraven på utbildning för personal på våra hvb-hem!
Överlag märker jag ett helt annat intresse för min bok nu än för 2 år sedan. Om jag skickade ett mail och berättade om min bok så tog det veckor innan jag kunde få ett svar (om jag fick något). Nu "hugger" de direkt och många mailar och ringer till mig. Ju mer jag jobbar med frågorna desto mer engagerad blir jag och någonstans finns en liten förhoppning eller dröm om att jag någon gång i framtiden får jobba med dessa frågor på heltid. Jag vet inte i vilket sammanhang men kanske min chans kommer en dag!
För att återvända till alla fantastiska människor jag har fått förmånen att lära känna - från myndighetspersoner och föreningar till ungdomar och vuxna som själv har varit utsatta! Jag vill passa på att tacka er genom min blogg! Ni alla som arbetar med frågorna - TACK för det jobb ni gör, det är guld värt! Och TACK för att ni har förtroende för mig och för det jag berättar om i min bok! Och till alla fantastiska människor som ringer och mailar till mig och berättar om sina egna upplevelser - TACK! Kom ihåg att ni är värdefulla för den ni är och fortsätt kämpa för era rättigheter. Ge aldrig upp!

Dagens ordspråk (Favorit i repris)

"Oavsett vad andra tycker om det du gör, så kommer inte du att vara lycklig förrän du gör det som är sant för dig, och gör ditt bästa för ata visa det för världen"

1 kommentar:

  1. tycker du gör ett fantastisk jobb fortsätt kämpa mot antroposofiska hvb-hemmen för detta kan inte fortsätta

    SvaraRadera