söndag 28 februari 2010

Hallandshem går fria (eller Vem tror på ett barn?)

Jag tror Socialstyrelsen har blivit manipulerade:
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.746865-granskningen-av-hallandshem-far-kritik


Man blir mörkrädd!"Robin" och "Marcus" som har bott på Hallandshem (men som rymde för de stod inte ut med kränkningarna de blev utsatta för) har inte ens blivit tillfrågad i ärendet! Socialstyrelsen har kommit fram till att behandlingshemmet "präglas av värme och humor" - behjärtansvärt!

Trots att "Robin" har suttit i timmar och berättat om kränkningar tror man mer på föreståndarens och personalens berättelse. Ska det vara så svårt att förstå att det krävs enormt mycket för ett barn/ungdom att ta kontakt med myndigheter för att berätta att man blir utsatt för kränkningar av vuxna människor. Hur ska "Robin" känna sig nu? Vem tror på honom? Jo, Robin (om du läser det här). JAG TROR PÅ DIG!! Och du har gjort rätt, det kan ingen ta ifrån dig! Du har gjort det du SKA göra - det är viktigt att du känner det i hjärtat!

På hvb-hemmet där jag jobbade tog man ofta emot studiebesök. Det var personal från Socialstyrelsen och andra myndigheter, lärare från skolor i andra kommuner, studerande, högt uppsatta politiker o s v. Jag minns att de "dukade upp" inne i biblioteket och berättade om deras "fantastiskt verksamhet" - många jag känner har varit där på studiebesök och verkligen låtit sig luras av deras fina "utsida". Jag hade lust att gå in i biblioteket och ställa mig och skrika: "TRO INTE PÅ DEM - DET ÄR LÖGN FRÅN BÖRJAN TILL SLUT!". Så jag vet "Robin" att de är mästare på att manipulera - att visa upp sitt fina skal! Men under ytan ser det helt annorlunda ut, där kränks barnen till höger och vänster - både psykiskt och fysiskt!

Peter Andersson-Pilz som var en av dem som berättade i radioprogrammet "Kaliber" om kränkningarna har berättat för mig att varken Socialstyrelsen eller Länsstyrelsen har pratat med honom eller de två andra anställda som också medverkade i Kaliber. Jo, ni läser rätt - DE har inte blivit tillfrågade under utredningen!

Så..... det som "Robin" och Peter Andersson-Pilz har berättat är inte värt någonting! Myndigheterna lyssnar mer på föreståndaren och hans kollegor som håller honom om ryggen! Man undrar ju... Ja, allvarligt - jag undrar väldigt mycket.... Jag tänker på allt från mutor till "svågerpolitik". Eller är det bara så enkelt att det bor en latmask i myndigheterna?
Jag känner mig helt... tom. Hur ska då "Robin" känna sig? Och Peter? Men om det kan vara någon tröst för er - jag tror på er till 100%! Jag har sett det här på så nära håll - vet hur ledningen skyddar de anställda, hur de manipulerar både myndigheter, föräldrar och varann! Vet hur lite man lyssnar på barnen! Vet hur det känns när man själv tror man håller på att bli tokig! Vet hur det känns att känna sig totalt maktlös! Vet hur det känns när frustrationen nästan kommer ut genom öronen! Vet hur det känns att beskriva något som nästan är obeskrivbart! Jag vet hur det känns att inte bli trodd men ge aldrig upp Robin, Markus, Peter och alla andra som försöker berätta sanningen! En vacker dag kommer den fram!

2 kommentarer:

  1. JA OCH SANNINGEN HAR KOMMIT FRAM HALLANDSHEM ÄR DET EJ NÅGOT FEL PÅ PETER &TORBJÖRN KAN STÅ DÄR NU OCH SE DUMMA UT JAG ÄR EJ MAMMA SOM HADE EN SON SOM BODDE DÄR INNAN JAG KAN SÄGA SÅ HÄR ATT HAN VAR PÅVERKAD AV PETER OCH TORBJÖRN AGG IMOT JÖNSSON BLIN SON HAR INGET IMOT HALLANDSHEM IDAG OCH ALLT SOM HAR STÅTT I TIDNINGARNA OCH SAGT I RADION STÄMMER EJ DET HAR JAG SVART PÅ VITT

    SvaraRadera
  2. Som bloggare kan man tydligen skriva vad man vill och komma med vilka angrepp som helst?! Nu när Socialstyrelsens tillsyn är gjord och inga fel är upptäckta hos Hallandshem undrar jag varför man inte kommenterar det? Kan det vara så att bloggaren hade fel och höll fel folk runt ryggen? Visst känns det bra att bli rentvådd i Socialstyrelsens rapport men det hade känts än bättre om den som skrev en massa felaktigheter hade krypit till korset eller är enfaldheten för stor tro? Det finns människor som aldrig har fel och som alltid har rätt oavsett att många andra hävdar motsatsen och det kanske författaren till bloggen vet vad en sådan kallas, hon verkar så påläst menar jag? Att man själv blivit felaktigt behandlad innebär inte att man vet sanningen om andra fall som kan tyckas vara liknande det man själv upplevt. Det är bra att kämpa för det man tror på men sanningen får aldrig komma i kläm och det tror jag att Nina håller med om? Innan man lägger ut en blogg om ett ämne tycker jag att det faller på ens ansvar att ta reda på sanningen och inte dra slutsatser efter vad ett läger säger. Det är man skydig sina medmänniskor och inte minst sina barn och det är just det ansvaret som aldrig får tummas på.

    SvaraRadera