måndag 24 maj 2010

Det är ledningens förbannade ansvar!

Nu är det bara en vecka kvar till reportaget om min bok och Claudia Montecinos forskningsrapport publiceras i tidningen "Social Qrage". Även ledningen från "Det aktuella hvb-hemmet" har fått säga sitt i reportaget. Det är bra!
För min del spelar det inte så stor roll vad ledningen säger, det finns ingenting i världen som kan ta ifrån mig mina upplevelser. De är och förblir sanna för mig.
Men det är egentligen ledningen jag är mest upprörd över. Det är klart att det måste finnas ett tjänstemannaansvar också men hur mycket kan man begära av människor som inte har adekvat utbildning och inte har erfarenhet av att jobba med barn? De kanske inte vet bättre... och inte vågar man ifrågasätta heller om man inte har kunskap... Man ser att det som händer är fel men med personal som hävdar sin rätt, att "de här barnen är inte normala därför måste man..." så har man inte mycket att komma med som outbildad. DET ÄR LEDNINGENS FÖRBANNADE ANSVAR ATT ANSTÄLLA UTBILDAD PERSONAL! OCH DET ÄR LEDNINGENS FÖRBANNADE ANSVAR ATT VIDTA OMEDELBARA ÅTGÄRDER VID MINSTA MISSTANKE OM KRÄNKNINGAR! Men gjorde man det? No!
Jag har fortfarande mardrömmar om scener från hvb-hemmet. Bilder som fladdrar förbi mina ögon i sömnen om barn som blir nedtryckta i gruset, hånade, ironiserade och trampade på! En ständigt återkommande dröm jag har är från idrottssalen. Jag drömmer att jag från ovan ser barnen springa runt runt likt jagade hästar, frustande av svett. I mitten står ledaren och skriker "spring"! De springer och springer tills de inte orkar mer... Drömmen är delvis symbolisk - den symboliserar den hets och stress barnen utsattes för men den är också, tyvärr "bildlig" för det var precis vad som hände en gång i idrottssalen när jag var med. Jag glömmer aldrig pojkarnas pinade svettiga ansikten... Även denna händelse berättade jag om för ledningen - men till vilken nytta?
Jag hoppas att reportaget i Social Qrage kan ge en bild av det budskap jag försöker förmedla! Hur många fler redan utsatta barn ska behöva hamna i klorna på inkompetent personal där ledningen endast har en sak i huvudet: PENGAR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar