måndag 10 maj 2010

Skulle du tycka att det vore ok om det handlade om ditt eget barn?

Jag fick en kommentar till mitt förra inlägg där jag skrev att jag kunde räkna ut med öronen vilket hvb-hem i Borlänge som lägger ner sin verksamhet och så tillade jag "Jag undrar vilket hvb.hem som får stänga nästa gång?" En anonym person hade kommenterat inlägget med "Ja - då skulle i alla fall du må gott!"
Jag har funderat över det... Ja, jag kanske skulle må gott då eftersom jag förstår att många barn har farit illa på "Det aktuella hvb-hemmet". Det jag såg och hörde där under mina 4 månader som anställd lärare, var mer än tillräckligt för att de skulle få stänga sin verksamhet med omedelbar verkan, men tyvärr är det ju inte så enkelt.
Jag anser att INGET hvb-hem som inte bedriver seriös verksamhet, som inte anställer kompetens personal, som inte ger barnen den utbildning de har rätt till (se länk nedan), som systematiskt går in för att kränka barn med maktmissbruk och psykisk eller fysisk terror ska få bedriva verksamhet. Allt arbete och engagemnang jag lägger ner på detta handlar inte om att bedriva hetsjakt på ett enda hvb-hem där jag råkade jobba i 4 månader. Det har blivit större än så! Jag trodde nog inte att problemet var så utbrett som det är men tyvärr har det visat sig vara det.
Så.. anonym - jag skulle kanske må bra av att se att hvb-hemmet där jag jobbade (om du har varit uppmärksam senaste tiden så undviker jag oftast att skriva namnet på hvb-hemmet eftersom det har gått upp för mig att problemet sträcker sig utanför den by-gränsen) fick stänga men jag mår lika bra av att höra att andra hvb-hem får stänga som inte ger barnen det de har rätt till. Det handlar inte om någon slags "hämnd-aktion" från min sida. Det handlar om att öppna ögonen på politiker, makthavare och andra som beslutar över barns placeringar. Problemet måste lyftas upp till ytan!

Här är en intressant länk till ett radioprogram angående Skolverkets granskning av 31 hvb-hem där resultatet av undersökningen visar att endast 1 hvb-hem ger barnen den undervisning de har rätt till. Tycker DU "anonym" att det är rätt att de barn som behöver MEST stöd och kompetenta lärare inte får det? Skulle du tycka att det vore ok om det handlade om ditt eget barn?
http://www.ur.se/play/155236

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar