tisdag 30 mars 2010

Jag har en telefon...

Nu har barn som är placerade på hvb-hem fått tillgång till gratis telefon till Socialstyrelsen om de behandlas illa. Telefontid 8-18:

http://www.sktftidningen.se/zino.aspx?articleID=13627


Om du blivit utskälld, ironiserad eller hotad - tryck 1
Om du blivit luggad - tryck 2
Om du blivit nedtryckt på marken - tryck 3
Om du blivit isolerad - tryck 4.... annars vänta!

Jag vill inte vara överkritisk men är det fler än jag som ser det paradoxala i det hela?

Ett barn blir väl placerad på ett hvb-hem för att få möta professionella människor? Barnet har misslyckats i skolan och hemma men nu ska det få komma till ett ställe där personalen verkligen kan sin sak. De ska vara experter på dessa barns beteende! Kommunerna betalar 1000-tals kronor varje dygn för varje barn som blir placerat där. Och vad betalar man för? Om man fick önska så borde den största delen av dygnskostnaden täcka kostnaden för spetskompetensen på det aktuella hvb-hemmet. Jag menar - det är väl det kommunerna betalar för... Men "just in case" så ser man nu till att barnen har tillgång till gratis telefonservice där det ska finnas personer som är vana vid att prata med unga och har erfarenhet av tillsynsarbete inom barnverksamheter. Men finns inte dessa personer på hvb-hemmet undrar jag då?

Ja, inte vet jag men jag tycker det är väldigt motsägelsefullt... Är man säker på att denna information når alla placerade barn och är man säker på att alla barn har tillgång till telefon och är man säker på att barnen får ringa? Och vad händer om telefontiden är slut? Och den sista frågan - vad händer om ett barn ringer? Vilka åtgärder sätts in? Sorry - men ni som har bestämt det här har nog inte sett verkligheten!

Men ok - jag får väl se det som är bra också... Kanske kan det rädda någon stackars krake från kränkande behandling. Kanske är det ett steg i rätt riktning...
Men jag väntar på nästa steg, steget "fullt ut" då samtliga barn som är placerade på hvb-hem möts av välutbildad professionell personal PÅ PLATS! Hur länge dröjer det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar